Jedy ve vzduchu z vás udělají gaye. Tedy pokud jste octomilka. Homo-mouchy jsou ale předzvěstí katastrofy, varují Němci
News

Jedy ve vzduchu z vás udělají gaye. Tedy pokud jste octomilka. Homo-mouchy jsou ale předzvěstí katastrofy, varují Němci

Znečištěný vzduch ve městech dělá z octomilek gaye. Zjistila to nová německá studie. Ačkoliv by se mohlo zdát, že na malých muškách nesejde, vědci jsou zjištěním extrémně znepokojení. Značí totiž problém i pro lidi.
Martin Lyko Martin Lyko Autor
27. 3. 2023

Zdá se, že letošní březen je zvířecím gay měsícem roku. Nejdřív to byly myši, u nichž se podařilo vyrobit mládě, které mělo dva biologické otce, a teď jsou to mouchy, u kterých si vědci zahrávají se sexualitou. Teda vlastně ne vědci, ale my všichni. Nová studie totiž zjistila, že octomilky, které jsou vystavené jedům v ovzduší, mají více homosexuálních pohlavních styků, než zdravé mouchy.

Vybavte si situaci, kdy necháte doma v misce ovoce a za dva dny máte kuchyň zamořenou malinkými muškami. Tak přesně to jsou octomilky. Pokud jsou v pořádku, používají ke komunikaci feromony – chemické látky, podle nichž navzájem poznají, kdo z nich je jakého pohlaví. A můžou se tak efektivně pářit. Vědci z německého výzkumného centra teď ale zjistili, že znečištěné ovzduší jim v tom brání a dělá z jejich samců gaye.

Na jedovatý ozon si nezvyknou

Na vině je konkrétně ozon. Ve vysokých vrstvách atmosféry sice naši planetu chrání před UV zářením, pokud je ale u země, je nebezpečný – a to i pro octomilky. Lehce totiž ničí uhlíkové vazby, které jsou v jejich feromonech. Což vede k tomu, že se samčí mušky mnohem víc páří s dalšími samci. Nedokážou totiž poznat jejich pohlaví. Naopak samičky měly v provedené studii, v níž vědci mušky vystavily stejné hladině ozonu, jako je přítomná u země ve městech, o samce zájem menší.

<Path> Vědci zjistili, že datum a okolnosti vašeho narození vás výrazně ovlivňují, ale zcela jinak, než jste si mysleliZdroj: FOTO: Instagram

„Hmyz a jeho feromony se vyvíjely miliony let. Koncentrace znečištění ve vzduchu se naopak dramaticky zvyšuje teprve od industrializace,“ uvedl Bill Hanson, spoluzakladatel Max Planckova centra pro chemickou ekologii hmyzu nové generace. „Je nepravděpodobné, že by se hmyzí komunikační systém, který se vyvíjel celou evoluci, dokázal tak rychle přizpůsobit novým podmínkám, kdy jsou feromony najednou nepřítomné.“

Musíme snížit znečištění

Vliv jedů ve vzduchu na rozmnožovací schpnosti hmyzu, který se touto studií podařilo prokázat, je pro vědce alarmujícící. „Vysoká hladina ozonu škodí nejen lidskému zdraví, ale současný životní styl industriálních zemí má obrovský vliv na klima a životní prostředí. O mnohých nepřímých dopadech ještě ani nevíme.“

„Nová studie poskytuje další vysvětlení toho, proč celosvětová populace hmyzu tak dramaticky klesá – přidává ho k už známým důvodům, kterými jsou používání pesticidů a úbytek přirozených prostředí, v nichž hmyz žije.“

Pokud trávíme planetu tak, že se hmyz nedokáže rozmnožovat, znamená to problém i pro nás. Na hmyzu jsme totiž existenčně závislí – nedokážeme bez něj skoro nic vypěstovat. „Pokud znečištěné ovzduší narušuje chemickou komunikaci hmyzu, tak se nemůže dostatečně rozmnožovat. Vzhledem k tomu, že 80 procent našich zemědělských plodin je opylováno hmyzem, je jasné, jaké míry může tento problém v budoucnu dosáhnout, pokud se nám nepodaří drasticky snížit znečištění ve vzduchu.“

Zdroj: Them.us, PinkNews, Max Planck Institute for Chemical Ecology

Podle učitelky žákovské kolektivy odlišnosti zvládají zpracovat

„Místo výuky dětí o homosexualitě a trans lidech je učme o sexu,“ vyzývá učitelka a přidává i překvapivé zkušenosti s trans žáky

Vyčerpání, neschopnost čehokoliv, kompletní závislost na pomoci druhých, i tak mohou vypadat projevy long covidu

„Vyčerpá mě mluvení i cesta na toaletu. Byl jsem akční chlap, teď potřebuju péči jako malé dítě,“ popisuje Jan. A doufá v zázrak

Štěpán Ježek alias DJ Tokátko a Matyáš Sichrovský – duo, které se posledních několik měsíců snaží dát Radosti FX novou tvář

„Aby k nám lidi chodili jen proto, že jde o Radost, to je musíme zase naučit. Tentokrát chceme jít spíše komunitní cestou,“ shodují se majitel hudebního klubu Radost FX Matyáš Sichrovský a produkční Štěpán Ježek

Ikonické boty, které se pro mnohé staly životním stylem
STYL

Měsíc hrdosti je vždy bohatý na nové kolekce, ani výrobce ikonických tenisek letos nezahálel

Suvenýry si na dovolené raději kupte...
SUMMER VIBES

Bačkory, župan, fén či ručníky – co si lze při odjezdu z dovolené vzít z hotelového pokoje a co je už přes čáru?

Příprava koktejlu Geranium
TRENDY

„Opičí bar“ v centru Prahy slibuje nejen skvělý gin, ale i koktejly, které osloví každého – včetně abstinentů a veganů

Batoh z řady Thule Subterra 2 je stylový a praktický
LUXURY TRAVEL

Nejlepší parťáci na cesty? Jeden je malý, skladný a má čtyři kolečka a druhý se vám „usadí“ na zádech, aniž byste si všimli

V rámci festivalu se představí i španělská primabalerína Cristina Aguilera

Co má společného Morava s iberoamerickou kulturou? Víc, než byste mysleli. Dokazuje to již 21. ročník festivalu Ibérica!

Autor: Redakce