Jedy ve vzduchu z vás udělají gaye. Tedy pokud jste octomilka. Homo-mouchy jsou ale předzvěstí katastrofy, varují Němci
News

Jedy ve vzduchu z vás udělají gaye. Tedy pokud jste octomilka. Homo-mouchy jsou ale předzvěstí katastrofy, varují Němci

Znečištěný vzduch ve městech dělá z octomilek gaye. Zjistila to nová německá studie. Ačkoliv by se mohlo zdát, že na malých muškách nesejde, vědci jsou zjištěním extrémně znepokojení. Značí totiž problém i pro lidi.
Martin Lyko Martin Lyko Autor
27. 3. 2023

Zdá se, že letošní březen je zvířecím gay měsícem roku. Nejdřív to byly myši, u nichž se podařilo vyrobit mládě, které mělo dva biologické otce, a teď jsou to mouchy, u kterých si vědci zahrávají se sexualitou. Teda vlastně ne vědci, ale my všichni. Nová studie totiž zjistila, že octomilky, které jsou vystavené jedům v ovzduší, mají více homosexuálních pohlavních styků, než zdravé mouchy.

Vybavte si situaci, kdy necháte doma v misce ovoce a za dva dny máte kuchyň zamořenou malinkými muškami. Tak přesně to jsou octomilky. Pokud jsou v pořádku, používají ke komunikaci feromony – chemické látky, podle nichž navzájem poznají, kdo z nich je jakého pohlaví. A můžou se tak efektivně pářit. Vědci z německého výzkumného centra teď ale zjistili, že znečištěné ovzduší jim v tom brání a dělá z jejich samců gaye.

Na jedovatý ozon si nezvyknou

Na vině je konkrétně ozon. Ve vysokých vrstvách atmosféry sice naši planetu chrání před UV zářením, pokud je ale u země, je nebezpečný – a to i pro octomilky. Lehce totiž ničí uhlíkové vazby, které jsou v jejich feromonech. Což vede k tomu, že se samčí mušky mnohem víc páří s dalšími samci. Nedokážou totiž poznat jejich pohlaví. Naopak samičky měly v provedené studii, v níž vědci mušky vystavily stejné hladině ozonu, jako je přítomná u země ve městech, o samce zájem menší.

<Path> Dožijeme se maximálně 35, myslí si víc než třetina mladých LGBT+ lidí. Ukázal to nový americký průzkumZdroj: www.them.us, thetrevorproject.org, idnes.cz, lui.cz

„Hmyz a jeho feromony se vyvíjely miliony let. Koncentrace znečištění ve vzduchu se naopak dramaticky zvyšuje teprve od industrializace,“ uvedl Bill Hanson, spoluzakladatel Max Planckova centra pro chemickou ekologii hmyzu nové generace. „Je nepravděpodobné, že by se hmyzí komunikační systém, který se vyvíjel celou evoluci, dokázal tak rychle přizpůsobit novým podmínkám, kdy jsou feromony najednou nepřítomné.“

Musíme snížit znečištění

Vliv jedů ve vzduchu na rozmnožovací schpnosti hmyzu, který se touto studií podařilo prokázat, je pro vědce alarmujícící. „Vysoká hladina ozonu škodí nejen lidskému zdraví, ale současný životní styl industriálních zemí má obrovský vliv na klima a životní prostředí. O mnohých nepřímých dopadech ještě ani nevíme.“

„Nová studie poskytuje další vysvětlení toho, proč celosvětová populace hmyzu tak dramaticky klesá – přidává ho k už známým důvodům, kterými jsou používání pesticidů a úbytek přirozených prostředí, v nichž hmyz žije.“

Pokud trávíme planetu tak, že se hmyz nedokáže rozmnožovat, znamená to problém i pro nás. Na hmyzu jsme totiž existenčně závislí – nedokážeme bez něj skoro nic vypěstovat. „Pokud znečištěné ovzduší narušuje chemickou komunikaci hmyzu, tak se nemůže dostatečně rozmnožovat. Vzhledem k tomu, že 80 procent našich zemědělských plodin je opylováno hmyzem, je jasné, jaké míry může tento problém v budoucnu dosáhnout, pokud se nám nepodaří drasticky snížit znečištění ve vzduchu.“

Zdroj: Them.us, PinkNews, Max Planck Institute for Chemical Ecology

Semeno sice jako mlíčko trochu vypadá, konzumace mléka se na jeho chuti ovšem podepisuje negativně

Slané, hořké, nasládlé: Na chuť semene má vliv strava, ale taky nemoci. Experimenty zkušených dokazují, co se na šmaku podepisuje nejvíc

„Moje manželka zemřela na rakovinu žaludku. Něco nemohla strávit. Myslím, že jsem to byl já,“ říká muž v otevřeném rozhovoru

Věk by neměl být člověku překážkou vůbec v ničem

Na cestování není nikdy pozdě. 94letá seniorka boří svými dobrodružstvími z cest Instagram a zvládá to, o čem my ostatní jen sníme

Elektro-sex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická

Elektrosex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická

Bojíte se globálního blackoutu? V dnešní době to sice těžce uškodí, ale nezničí

Blackout: Co se stane, když vypadne globálně elektřina? Hezké to nebude, ale apokalypsu nečekejte

Dlouhodobý pocit osamělosti se řadí ke stejným nebezpečím jako je kouření. Přesto je ještě velmi málo prozkoumaným jevem

Cítíte osamělost? Nepropadejte depresi a raději začněte lovit bobříky, nebo se zavřete do tmy

Máte změřeno, jak moc se váš penis zvětší při erekci? Určete si, jestli máte „masáka“, nebo „krváka“

Máte „krváka“ nebo „masáka“? Dva typy penisů teď mají oficiální definici. Pánové, můžete se přeměřit, do škatulek se ale vejde málokdo

Jak dlouho by měl trvat sex?

„A není to málo?“ Víme, jak dlouho by měl trvat „průměrný sex“ a kolikrát jej „průměrně“ mít