
Podlehly slavné bonbóny tlaku konzervativců? Po kritice nahrazuje značka M&M’s „sluníčkářské“ maskoty herečkou. Lesby a rozmanitost jdou stranou
Změna marketingové strategie je běžná věc, ale v případě M&M’s to vypadá, že značka podlehla tlaku konzervativců. „Spokescandies“ si totiž udělaly jméno jako pestré charaktery zastupující různé typy lidí a osobností. V září dokonce po deseti letech přivítaly novou kamarádku, Fialovou. Tu firma vytvořila, aby „reprezentovala přijetí a inkluzivitu“. Fialová je „známá tím, že je naprosto sama sebou, autentická a sebevědomá.“
„Sladkosti nejsou politické!“
Jenže liberální přístup sklidil kritiku. Do maskotů se obul mj. moderátor pravicové televize Fox News Tucker Carlson. Nešetřil sarkasmem a stěžoval si, že se firma rozhodla udělat maskoty „tak neatraktivní, jak to jenom jde. Protože když jste záměrně odpudiví, je jasné, že zastáváte správný názor. Takže Zelená přišla o sexy boty, Hnědá o podpatky…“ narážel Carlson na loňský redesign figurek. „Loni zašla [firma] Mars ještě dál, když přidala obézní a jednoznačně škaredé a lesbické M&M’s, aby propagovala, cituji, ‚feminismus a body-positivitu‘.“
Moderátor naznačil, že inkluzivním marketingem se firma snaží odpoutat pozornost od toho, že dělá nezdravé sladkosti. „Jsme sluníčkáři, takže si [nezdravosti] prosím nevšímejte,“ fabuloval Carlson. V závěru vzteklého monologu si pak postěžoval, že jiná média označila jeho show za mj. transfobní a odsuzující nadváhu, protože „prostě nemůžou vystát, že sladkosti nejsou politické“.
Má ale pravdu? Lidi jako Carlson chtějí svět jednoduchý. Sladkosti jsou sladkosti, holky jsou holky, nosí podpatky a mají být sexy. A potravinářská firma se nemá tvářit, že je osvíceným spasitelem všehomíra, když jí jde jenom o prodeje. V určitém směru je takový názor pochopitelný. Komerce leckdy nezná mezí a neštítí se ničeho. Jenže nedělají takové liberální kampaně svět přece jen trochu hezčí? A nejsou možná dokonce reakcí na to, že společnost chce víc než jenom baštit čokoládu?
Místo animovaných bonbonů živá herečka
„Nebyli jsme si jistí, zda si toho někdo vůbec všimne. A rozhodně jsme si nemysleli, že to zboří internet,“ stojí v tweetu M&M’s, jímž značka v pondělí oznámila, že se její novou tváří stává komička Maya Rudolph. „Ale chápeme to. Dokonce i boty sladkostí mohou polarizovat. Což je to poslední, co M&M’s chtějí, jelikož nám jde o to lidi spojovat,“ rýpl si brand do výroků moderátora Carlsona.
Zdroj: Giphy„Rozhodli jsme se proto udělat se ‚spokescandies‘ na neurčitě dlouhou dobu pauzu. Je nám potěšením oznámit jejich nástupkyni, milovanou Mayu Rudolph“. Podle značky je Rudolph tváří, „na které se Amerika shodne“. Nadšená je i herečka, jak sdělila portálu Yahoo „Miluju ty sladkosti celý život, je to pro mě obrovská čest, že mě požádali, abych byla součástí kampaně tak legendární značky,“ dala se slyšet.
Možná je ale všechno jinak
Podřídila se skutečně firma názoru zapšklých odpůrců diversity? Mars sice na kritiku Fox News nereagoval přímo, ale uvedl, že její „rozhodnutí není reakcí, ale spíše podporou naší značky M&M’s a pracovali jsem na něm už delší dobu“. Vzhledem k tomu, kolik času a peněz stojí připravit novou reklamu, se zdá nepravděpodobné, že by Mars jen tak podlehl konzervativní kritice.
Naopak je možné, že jde o mazaný PR tah. Firma totiž potvrdila, že se nová tvář značky poprvé objeví během Super Bowlu. „Sice nemůžeme říct víc, ale fanoušci by měli sledovat sociální sítě a web M&M’s. […] O dalším osudu bonbónových figurek budeme informovat v následujících týdnech.“ Nabízí se tak otázka, zda Mars nevyužívá pobouření k tomu, aby na sebe přitáhl pozornost, a během reklamním potenciálem nabitého Super Bowlu nevytasí nějaké eso.