„Není na co čekat,“ říká neurotrenér Jan Vinkler o přípravě do plavek. Jak to vidí s jarním detoxem?

Jaro má spousta lidí hodně v oblibě. I když je ale tohle období na pohled velmi krásné, má i svá úskalí. Po zimě se totiž neprobouzí jen příroda, ale i my. Ovšem s tím, jak se mílovými kroky nekompromisně blíží také letní plavková sezóna, na mnoho z nás začíná doléhat značný stres. A taky pověstná jarní únava. Co si o tom všem myslí neurotrenér Jan Vinkler? Má podle něj cenu zkoušet jarní detox, nebo bychom tento čas měli zasvětit něčemu úplně jinému?

Honzo, jak je to doopravdy s jarním detoxem organismu? Názory na jeho skutečný přínos se totiž dost různí… 
Lidské tělo se detoxikuje pomocí trávicího traktu, ledvin a jater, nebo pomocí kůže a plic. Tyto procesy probíhají každý den, včetně doby, kdy spíme. Tělo nečeká, až mu jednou za rok podáte zázračnou proceduru z ovocných šťáv nebo detoxikačních čajů. Ovoce obsahuje velké množství fruktózy (ovocný cukr), která se na rozdíl od jiných cukrů metabolizuje přímo v játrech, takže jsou významně zatěžovány. Navíc nadbytek fruktózy vede k řadě metabolických problémů včetně ztučnění jater.

„Hudební preference neurčují sexuální orientaci. Poslouchají mě i gayové,“ říká Timmy White, který nedávno vyhrál nejlepšího zpěváka Evropy 211. 5. 2022

Detoxikační čaje mají močopudné a projímavé účinky, fungují na principu odvodnění organismu. Po skončení detoxu shozená kila naberete rychle zpět, proto jsou výsledky pouze zdánlivé. Za jedinou účinnou formu lze považovat půst, kdy pijete pouze čistou vodu a případně černou kávu a čaje. Výzkumy ukazují významný vliv na autofagii, což je proces, kterým se buňky těla zbavují přebytečných nebo nefunkčních částí. To je ale na delší povídání.

Má tedy podle jarní očista organismu smysl? A pokud ano, co považujete za ten nejúčinnější a zároveň nejsnazší způsob?
Z pohledu fungování lidského organismu nemají detoxy žádný význam. Z psychologického pohledu tam ale určitý význam vidím. Lidská mysl má ráda rituály a milníky. Pro řadu lidí může být příchod jara, kdy se prodlužují dny a příroda se začíná probouzet motivací se sebou začít něco dělat. Místo detoxu je potřeba se podívat na úpravu stravování. Zaměřit se na kvalitu potravin, jíst dostatek bílkovin z živočišných zdrojů a zeleniny.

Zároveň není důležité pouze to co jíte, ale i kdy to jíte. Ukazuje se, že je dobré omezit dobu svého stravování do určitého okna, například do 12ti hodin. To znamená, že si dáte první jídlo v 7 hodin ráno a poslední jídlo v 7 hodin večer. Podpoříte tím své vnitřní cirkadiánní hodiny, což má velký význam na zdraví a zpomalení stárnutí. Důležité ale je neudělat si z toho dogma. Pokud jste třeba na oslavě, klidně si své stravovací okno protáhněte. Zdravě se stravovat neznamená přestat žít. Pokud jste ale na oslavě 3x týdně, asi by se chtělo nad tím zamyslet.

Spousta lidí se už během zimy a následně i jara snaží dostat do formy. Kdy je nejlepší čas s touhle přípravou začít? Máme šanci to na jaře ještě stihnout?
Není potřeba čekat na pondělí, první den v měsíci, nový rok nebo jaro. Důležité je začít. Tím, jak se každý den stravujete, své zdraví buď posilujete, nebo poškozujete. Zabývám se neurovědami a vnímám význam rychlých výsledků pro udržení motivace. Osobně se tedy domnívám, že pokud během prvního měsíce neshodíte alespoň 5 kilogramů tuku, děláte něco špatně. Shazování tuku nemusí být trest. Dokonce ani nemusí být nepříjemné. Zároveň je potřeba mít promyšleno, jak se budete po dietě stravovat dál, abyste shozená kila zase nenabrali zpět a nepromarnili tak své úsilí mít zdravější postavu.

Je v jarním období něco konkrétního, na co se bychom se měli nejvíce zaměřit – ať už co se týče pohybu nebo složení jídelníčku?
Skvělý způsob, jak zlepšit svou životosprávu je začít se stravovat více sezóně a lokálně. Zároveň tím uděláte dobře pro planetu, protože omezíte přes polovinu světa zbytečně dovážené potraviny, zabalené v plastových obalech.
Pokud jde o pohyb, je důležité chodit ven. Ideálně na slunce, ale i pokud je zamračeno má množství světla venku velký význam na naše cirkadiánní hodiny. Ty se podílejí na kvalitě spánku a schopnosti regenerace organismu. Nemusíte si na to vyčleňovat zvláštní čas, stačí najít způsob, jak ve svém denním harmonogramu strávit více času venku. Například jít pěšky do práce, na oběd nebo nákup.

Jaro si často spojujeme i s takzvanou jarní únavou. Co byste v boji proti ní doporučil? Čím se dají potřebná energie a motivaci nejlépe navodit?
Jarní únava nesouvisí s příchodem jara, ale spíše s odchodem zimy a způsobem, jakým jste ji prožili. Pokud jste ji strávili zavření uvnitř přetopených budov a ládovali se jídlem, je vaše tělo vyčerpané z nedostatku slunce, nadbytku stresu, nevhodného jídla a nedostatku pohybu. Nejlepší strategií je zlepšit stravování a začít se více hýbat. Pro motivaci a optimální fungování mozku je důležité ráno po probuzení vyjít ven na denní světlo. Stačí na pár minut. 

V poslední době se vyrojilo hodně nových studií například o benefitech avokáda a sušených švestek, ale taky obsahu pesticidů v ovoci a zelenině. Laik může jen těžko zhodnotit, jakou váhu opravdu mají, popřípadě jak důvěryhodné nebo průlomové tyto poznatky jsou. Jaké jsou tedy aktuálně ty nejžhavější trendy v oblasti zdravé výživy a cvičení?
Žádnou z těchto studií jsem neviděl, proto se k nim nemohu vyjádřit. Obecně platí, že dnes najdete studie na cokoliv, a proto je důležité hledět na kvalitu studie a nezaměňovat korelaci za kauzalitu. Když někdo přehnaně vyzdvihuje nebo démonizuje jednu jedinou potravinu, je třeba se mít na pozoru. Pokud se nevhodně stravujete, konzumace jakékoliv zázračné superpotraviny vás nespasí. Bez ohledu na množství nových superpotravin je populace stále obéznější a nemocnější.

Pokud jde o obsah pesticidů a herbicidů, tak Evropská unie má poměrně přísné regulace. Řada používaných látek se však stále zkoumá, a proto se někdy objeví zpráva, že dříve povolená látka bude zakázána. Obecně je lepší se chemii v potravinách vyhýbat. Například chemické konzervanty dnes již umíme nahradit přírodními alternativami a není nutné plnit potraviny dusitany. Osobně se domnívám, že jednou budou zakázány. K jejich nahrazení přírodními látkami může zatím výrobce donutit pouze poptávka spotřebitelů. Jinak nejžhavější trendy v oblasti zdravé výživy a cvičení příliš nesleduji. Je to podobné, jako hledání zázračné pilulky, která vše vyřeší- tedy ztráta času. Místo toho se věnuji spíš k odborným výzkumům, které jsou zaměřené na neurovědy, vliv antinutričních látek na zdraví nebo efekty časově omezeného stravování.

Pozorujete naopak nějaké mýty, kterých se v souvislosti se zdravým životním stylem pořád nemůžeme zbavit?
Mezi největší mýty ve výživě a cvičení patří, že jediné, na čem při hubnutí záleží, je množství přijatých a vydaných kalorií. Kalorie jsou důležité, ale významnější vliv má zdroj kalorií a vliv jednotlivých makroživin na metabolické fungování těla. Je zcela ignorován vliv hormonů a neurotrasmiterů, ty však hrají zásadní roli v tom, jakého úspěchu při snaze o přeměnu postavy dosáhnete.

„Jako malý jsem si hrával s panenkami, měl jsem dokonce i přítelkyně, přesto jsem se nesnášel,“ říká Brayan, kterému pomohlo až přesídlení27. 5. 2022

Spousta lidí šla během pandemie do sebe, jiní naopak zlenivěli. Co byste doporučil těm, kterým se pořád nedaří navázat na období před covidem? Jakých návyků je nutné se neprodleně zbavit, abychom mohli být zdravější a vysněné postavě zase o krok blíž?
Hlavní rada je nečekat na motivaci. Motivace obvykle přichází až poté, co začnete. Je dobré začít malými změnami, které vám umožní cítit se úspěšně a vytrvat. Stanovit si reálné a konkrétní cíle. Důležité je vědět, proč chcete něco změnit, musí to být silné PROČ. Zaznamenávat si pokrok. Pracovat se svojí psychikou. Většina lidí čeká na krizi, nemoc nebo diagnózu, aby se rozhodli udělat změnu. Ptám se, proč čekat? Pokud máte dobrý plán, můžete jednoduše dosáhnout toho, co většina lidí považuje za nemožné. Proto miluju svoji práci, pomáhám svým klientům objevit sílu, kterou získají ve zdravém těle, a která jim umožní žít život, jaký si přejí. Dosáhnout udržitelné fyzické a duševní výkonnosti a dlouhodobé životní rovnováhy.

Zdroj: Jan Vinkler