Pocit plnosti bez jídla? Zdravé hubnutí beze snahy? Jak dobře doopravdy funguje zázrak jménem psyllium

Rádi byste zhubli pár kilo do plavek? Nebo dokonce uvažujete o životní změně svého vzhledu? Aktuálně jsou za námi náročné dva roky střídavých zákazů a rozvolnění. Řadu lidí koronavirus ovlivnil jak zdravotně, psychicky, pracovně, ekonomicky či sociálně, tak třeba i váhově. Ti, kdo se dokázali dokopávat do posilovny, měli v jisté době útrum a je možné, že se dodnes nevrátili ke strojům a činkám. Pokud patříte mezi ně, anebo si z jiného důvodu říkáte, že jste to s těmi kily navíc asi přehnali, možná jste narazili na doporučení na psyllium. Co je dobré o něm vědět?

Co je vlastně psyllium?

Tento podivný název skrývá jednoduše rozpustnou vlákninu. Ta je přírodního, rostlinného původu: Vyrábí se z jitrocele indického – respektive z vyčištěných obalů jeho semen. Svou oblibu mezi hubnoucími si psyllium získalo díky tomu, že dokáže způsobit pocit sytosti bez zvýšení kalorického příjmu – zjednodušeně řečeno, lze se cítit najezeně a nejíst. Kdo by to nechtěl, když přijde na dietu a chuť na dobroty?

První gay pár historie dělal faraonovi nehty, před cihlami ve Stonewallu létaly koblihy v Los Angeles – aneb neznámé momenty queer historie1. 3. 2022

Tento pocit plnosti byl ověřen studiemi a stejně tak existují i odborné práce, které potvrzují, že se psyllium umí zasadit i za řadu dalších pozitivních vlivů na lidské tělo. Na druhou stranu – než začnete jásat – je dobré si uvědomit, že se stále jedná o doplněk stravy. Neměla by jím být strava nahrazována a už vůbec ne taková, která nám vyloženě prospívá – nevypouštějme pravidelný vyvážený jídelníček ze svého života v honbě za vysněnou postavou. To rozhodně není dobrý nápad.

Vlákninu jako takovou konzumujeme i v naší stravě – není to tedy tak, že by bylo potřeba zakoupit si nějaké zobání z lékárny. Pokud tápete v tom, kde asi tak vlákninu najít, existuje poněkud zjednodušená poučka, která maličko zavání babskou radou, ale není od věci: Vlákninu lze najít v takových jedlých rostlinách, které mají tvar a strukturu – například ve fazolích, čočce, bobulích, avokádu, celozrnných obilovinách nebo v ořechách.

Možná vás nyní napadá, že je dobrý nápad dát si nějakou tu šťávu. To sice není špatně, avšak právě ty části, které často scedíme, aby bylo naše pití čisté a bez dužiny či kousků, v sobě mají vlákniny nejvíc. Vzpomeňte na babskou radu v minulém odstavci – hledáme to, co drží tvar a strukturu. Nyní už se na „zbytky“ z přípravy budete dívat jinak, že?

Psyllium rovná se velký obsah vlákniny rozpustné ve vodě. Když se rozpouští ve vodě, logicky se rozpustí i v našem (dostatečně hydratovaném) trávicím traktu. Jakmile se rozpustí, začne trávení zpomalovat. Tím pádem se cukry přijaté z jídla budou pomaleji dostávat do krevního oběhu – pomaleji a vyrovnaněji. Tím se kromě jiného moderují i inzulínové skoky, které často způsobují chutě – neboli přímo pažravost –, kterou si jistě všichni sem tam vyčítáme.

Výhody konzumace psyllia:

-        Může pomoci s občasnou zácpou.

-        Podporuje růst těch „správných“ bakterií, které se starají o naše trávení.

-        Zvládne podpořit imunitní systém.

-        Má vlastnosti snižující cholesterol, zejména pokud je podáváno jak doplněk ke stravě s nízkým obsahem cholesterolu a nasycených tuků.

-        Může zlepšit pravidelnost vyprazdňování.

-        Může být použito ke snížení rizika ischemické poruchy srdeční.

-        Lze užívat pro snížení hladiny cukru v krvi a hladiny HbA1c (glykovaný hemoglobin) u lidí s diabetem druhého typu anebo u osob s rizikem této nemoci.

-        Užívat ho mohou také lidé, které trápí syndrom dráždivého tračníku.

-        Dostupné je ve více variantách pro snadné užívání: Granule, prášek, kapsle, dokonce i oplatky/sušenky.

-        Vybírat lze z poměrně široké škály značek.

„Bojuješ za lidská práva? Jsi zahraniční agent!“ Rusko jde i proti vlastním lidem cenzurou, zesměšňováním a diskriminací4. 3. 2022

Jak to tak ale bývá, každá mince má dvě strany, a tak je vhodné si ukázat i na nevýhody či řekněme stinné stránky užívání psyllia. Pokud je vám mezi 18 a 60 lety a neřešíte žádné zdravotní komplikace / dlouhodobě neberete žádnou medikaci, přesto můžete pocítit následující vedlejší účinky:

-        Běžné jsou nepříjemné křeče v břiše, nadýmání a změny konzistence stolice.

-        V případě nedostatečného pitného režimu či přímo dehydratace může psyllium paradoxně zácpu způsobit. A to poměrně dost ošklivou.

-        Zhoršit se tím pádem mohou i hemoroidy nebo anální trhliny.

-        Doplňky stravy obsahují samozřejmě látky, kterým by se někteří lidé měli vyhýbat – záleží na náchylnosti každého z nás. Obzvláště opatrní by měli být lidé na dietě s nízkým obsahem soli s vysokým krevním tlakem, problémy se zažíváním, polykáním…

Jak se do hubnutí s psylliem pustit?

Je zřejmé, že je důležité se vždy poradit se svým lékařem, než si sami něco naordinujete. Štíhlá linie je fajn, ovšem zdraví je přednější, a proto neexperimentujte s náhodnými dietními radami – včetně těch, které se týkají psyllia. Když už se do hubnutí pustíte, vždycky myslete především na dlouhodobé výsledky a možné následky.

Psyllium lze konzumovat i v jídle a obecně platí, že dieta s vysokým obsahem vlákniny znamená stravu, která obsahuje 25-30 gramů vlákniny denně. Že to nezní jako moc? V porovnání s váhou každodenního jídla je to samozřejmě ždibec, avšak ždibec velmi účinný. Když se to s ním přežene, umí nadělat paseku, a tak se konzumuje v malých dávkách. Dlouhodobě je dobré se namísto lásky k psylliu obrátit spíše ke vzdělávání v ohledech složení potravin, aby nebylo nutné žádný doplněk stravy doplňovat.

Zdroj: healthyhildegard.com, healthline.com, drugs.com, szu.cz, drpopov.cz, YouTube kanál Heme Review