Vstávat a cvičit! Nejvíce kalorií spálíte ráno, potvrdila věda. Navíc nakopnete mozek a získáte energii na celý. Nemusíte přitom cvičit nic složitého
Straight friendly
Zdroj: Adobe Stock

Vstávat a cvičit! Nejvíce kalorií spálíte ráno, potvrdila věda. Navíc nakopnete mozek a získáte energii na celý. Nemusíte přitom cvičit nic složitého

Chcete zhubnout? Pak byste neměli zameškat ranní rozcvičku, nejvíce kalorií totiž spálíte brzo dopoledne. Prokázala to nová studie dánských a švédských vědců. Pohyb po ránu navíc naboostuje nejen metabolismus tuků, ale také váš mozek, což vám pomůže s pozorností, rozhodováním nebo při plánování.
Martin Lyko Martin Lyko Autor
17. 3. 2023

Nejen Bob a Bobek, ale také dánští a švédští vědci doporučují cvičit po ránu. Hlavně pokud chcete spalovat tělesný tuk. Na efektivitu metabolismu tuků má totiž vliv, ve které fázi dne se fyzické aktivitě věnujete. Vědci z Karolinska Institutet ve Švédsku a Kodaňské univerzity to zjistili ve studii s myšmi, výsledky lze ale aplikovat i na člověka.

Studie, kterou vědci provedli, byla v principu jednoduchá: Tým sledoval, jestli má na spalování tuků u myší větší vliv, když budou vykonávat fyzickou aktivitu ve své ranné aktivní fázi (což odpovídá brzkému dopoledni u člověka), nebo ve své ranné klidové fázi (u člověka pozdní odpoledne). Ukázalo se, že denní doba má skutečně vliv.

Přirozený buněčný rytmus

Za vyšší efektivitu ranního cvičení je zodpovědný tzv. cirkadiální buněčný rytmus. Cirkadiální rytmus jsou pomyslné biologické hodiny. Jsou vlastní každé buňce a představují mechanismus rozhodující o tom, jak budou v závislosti na denní době uplatněny geny – třeba ty, které mají na starost spalování tuků.

A právě genovou aktivitu v buněčné tkáni vědecká studie zkoumala. „Provedli jsme sekvenování RNA (ribonukleová kyselina – látka tvořící jeden typ genu, podobně jako DNA, pozn. red.) tukové tkáně myší ihned po fyzické aktivitě v rané aktivní fázi a rané klidové fázi. Jen po aktivitě v rané aktivní fázi vyvolala fyzická aktivita okamžité zvýšení hladiny neesterifikovaných mastných kyselin v tukové tkáni. Fyzická aktivita v rané aktivní fázi navíc vedla k větší termogenezi a tvorbě mitochondrií,“ píší vědci ve studii, jež vyšla v odborném časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

Jinými slovy vědci přišli na to, že když myši cvičily ve své ranné aktivní fázi, došlo u nich k většímu uplatnění genů zodpovědných za odbourávání tukové tkáně a tedy hubnutí. Takže: ranní cvičení = lepší spalování tuků.

Platí to i pro lidi

„Naše výsledky naznačují, že ranní cvičení může být co se aktivování metabolismu a spalování tuků týče efektivnější, než cvičení pozdě odpoledne. Pokud tomu tak skutečně je, byla by to významná informace pro lidi s nadváhou,“ uvedl v tiskové zprávě profesor Juleen R. Zierath z Katedry molekulární medicíny a chirurgie a Katedry fyziologie a farmakologie na Karolinska Institutet.

Pokud máte pochybnosti o tom, že experiment proběhl na myších a nikoliv na lidech, můžete být klidní, vědci si totiž hlodavce nevybrali náhodou. Myši s lidmi sdílejí mnoho základních biologických funkcí a jsou dobře etablovaným modelem pro lidskou fyziologii a metabolismus. Právě pro svou biologickou podobnost s lidmi se staly tak oblíbeným pokusným zvířetem.

<Path> Je opět ve formě a míří na světovou soutěž! Úspěšný účastník Muže roku, Lukáš Veitl, překonal ošklivou autonehodu i sám sebeZdroj: Lukáš Veitl

Pohyb pro mozek

Ranní cvičení je blahodárné nejen při hubnutí, ale má pozitivní účinky také na mozek a mentální výkon. A to i pokud budete po zbytek dne sedět jako pecka u počítače. Tuto informaci prokázal pro změnu výzkum odborníků z Baker Heart and Diabetes Institute na University of Western Australia publikovaný v British Journal of Sports Medicine.

Vědci pracovali se skupinou 65 zdravých dospělých ve věku od 55 do 80 let. Účastníky studie rozdělili do tří skupin. První z nich 8 hodin pouze seděla. Druhá skupina seděla hodinu, pak 30 minut cvičila a pak opět seděla zbylých 6,5 hodiny. Třetí skupina hodinu seděla, 30 minut cvičila a následně se každou půlhodinu zvedla a šla na tři minuty projít.

Experti z australské univerzity pak dali během dne účastníkům sérii kognitivních testů a také měřili jejich hladinu proteinu, který je zodpovědný za přežití a růst mozkových buněk.

Kdo se hýbe, tomu to myslí

Ukázalo se, že už i malé ranní cvičení – oněch 30 minut pohybu – má obrovský pozitivní vliv. Všichni účastníci, kteří se ráno hýbali, vykazovali lepší výsledky v testech zkoumajících jejich schopnost se rozhodovat, soustředit se, plánovat nebo stanovovat priority. Ti, kdo si během dne dělali pauzy na krátké chození, navíc zbytek předběhli ještě i v testech paměti.

<Path> „Madla lásky“ nejsou jen ženský problém. Co je příčinou hromadění břišního tuku u mužů a jak se jej zbavit?Zdroj: Gq-magazine.co.uk, ahajournals.org, healthline.com, news.com.au

U obou skupin, které měly 30minutové ranní cvičení, vědci naměřili rostoucí hodnoty zmíněného proteinu chránícího buňky mozku a jeho kontinuální vysokou hladinu během zbytku dne. U těch, kteří celý den i ráno proseděli, hladina zmíněného proteinu během dne pouze klesala.

„Tato studie jasně ukazuje, jak velký vliv na kognitivní zdraví můžou mít i relativně jednoduché změny denního režimu,“ uvedl autor výzkumu Michael Wheeler, Ph.D. „Ukazuje se také, že jednoho dne možná budeme schopní dělat konkrétní typy cvičení, abych zlepšili konkrétní kognitivní schopnosti, například paměť a učení.“

Zdroj: Giphy

Nejlepší ranní cvičení

Jestli jste se teď také rozhodli, že překonáte svou ranní chuť se ještě chvilku válet, a místo toho se začněte hýbat, ale přemýšlíte, co s jakým cvičením začít, máme pro vás pár tipů.

Dobré je, že nezáleží příliš na tom, jaký typ pohybu si zvolíte. Hlavní je, aby to byla intenzivní fyzická aktivita. Tu poznáte podle toho, že se zadýcháte a začne vám bušit srdce. Úplně jednoduše toho dosáhnete třeba tím, že si půjdete zaběhat nebo se projet na kole. Samozřejmě se ale můžete vydat také do fitness centra nebo tělocvičny.

Můžete se rozhýbat ale i tradičními cviky jako jsou dřepy, dřepy s výskokem, „jumping jacks“ nebo populární „angličáky“. To je cvik, při kterém na místě vyskočíte, pak si dřepnete, ruce opřete o zem jako při kliku, nohama uskočíte dozadu, pak zpět k rukám, postavíte se, opět vyskočíte a tak pořád do kola. Jestli chcete technicky jednoduchý, ale přitom efektivní cvik, jsou angličáky super volba.

Ale pokud se chcete zapotit, rozbušit srdce a rozproudit krev, můžete si ráno dopřát i jinou populární fyzickou aktivitu: sex.

Zdroj: pnas.org, eurekalert.org, bjsm.bjm.com, bicycling.com, baker.edu.au, mensjournal.com

Populární
články

Ne každý podpatek musí úplně škodit
TĚLO & MYSL

Skutečně podpatky nohám i zádům jen škodí? Vědci nově doložili, že jeden typ podpatků zdraví prospívá. A nosit by je měli i muži

Autor: Mirka Dobešová
Plavání bez plavek je oblíbená kratochvíle, ovšem pobyt na sluníčku bez plavek není bez rizik
SUMMER VIBES

Chystáte se vyrazit opalovat „na ostro“? Nezapomeňte věnovat potřebnou péči vašemu nádobíčku, jedině tak se vyhnete velkému utrpení

Autor: Mirka Dobešová
Suvenýry si na dovolené raději kupte...
SUMMER VIBES

Bačkory, župan, fén či ručníky – co si lze při odjezdu z dovolené vzít z hotelového pokoje a co je už přes čáru?

Autor: Mirka Dobešová
Štěpán Ježek alias DJ Tokátko a Matyáš Sichrovský – duo, které se posledních několik měsíců snaží dát Radosti FX novou tvář
KULTURA

„Aby k nám lidi chodili jen proto, že jde o Radost, to je musíme zase naučit. Tentokrát chceme jít spíše komunitní cestou,“ shodují se majitel hudebního klubu Radost FX Matyáš Sichrovský a produkční Štěpán Ježek

Autor: Michal Černý
Letní měsíce údajně prospívají nejen celkovému vzhledu, ale i intimním partiím
TĚLO & MYSL

Teplé letní dny prý svědčí mužskému nádobíčku. Je „letní přirození“ jen toužebné přání, nebo realita?

Autor: Mirka Dobešová
Ikonické boty, které se pro mnohé staly životním stylem
STYL

Měsíc hrdosti je vždy bohatý na nové kolekce, ani výrobce ikonických tenisek letos nezahálel

Autor: Michal Černý
I lenoši mohou být výkonní, jen musí vědět, jak na to
TĚLO & MYSL

Pět snadných triků pro lenochy, jak zvýšit vlastní výkonnost. Odkládání úkolů „na potom“ už nebude mít šanci

Autor: Mirka Dobešová
„Pokud máte z něčeho strach, často je oprávněný, protože vás varuje intuice,“ myslí si pár
LIDÉ

Seznámení s partnerovým otcem nevyšlo. „Pokud máte z něčeho strach, často je oprávněný, protože vás varuje intuice,“ myslí si pár

Autor: Irena Piloušková
Příprava koktejlu Geranium
TRENDY

„Opičí bar“ v centru Prahy slibuje nejen skvělý gin, ale i koktejly, které osloví každého – včetně abstinentů a veganů

Autor: Mirka Dobešová
Průzkumy opakovaně potvrzují, že manželství je tím nejdůležitějším pro pocit štěstí
LIDÉ

Peníze štěstí nezaručí. Receptem na spokojený život je manželství, potvrzují výzkumy

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop