Rozhovor
Zdroj: Juan David Calderón Ardila
<Path>

Exkluzivní rozhovor a fashion story s hercem a modelem Vojtěchem Babištou a stylistou Mirem Romanivem

Oblíbená švédská značka H&M uvádí další pánskou kolekci z konceptu EDITION BY. Ta zaujme svým nápaditým designem, nenuceností i použitím recyklovaných či organických materiálů. Co na kousky, které jsou již od dnešního dne k mání online i ve vybraných prodejnách, říkají herec a model Vojtěch Babišta a stylista Miro Romaniv? Jaký vůbec mají vztah k udržitelnému oblečení a bez čeho se na jaře neobejdou? Oba jsme vyzpovídali v exkluzivním rozhovoru.
Monika Bílková Monika Bílková Autor
3. 7. 2023

Kdy jindy než právě na jaře můžete v módě tak dobře skloubit ležérnost a pohodlí s odvážným experimentováním? Toho si je moc dobře vědoma i nová kolekce H&M EDITION BY, která se zaměřuje na progresivní praktický design. Ten oblečení dodává jak výraznou estetickou hodnotu, tak podtrhuje důležitost funkčnosti jednotlivých kousků. Kolekce kombinuje prvky pracovních oděvů, streetwearu a znát je i vliv takzvaného gorpcore, tedy outdoorového oblečení, které se z extrémních venkovních podmínek zabydlelo ve skříni každého milovníka módy.

<Path> Muži v kůži, sítích a s obřími vycpávkami aneb módní legenda v Háemku: Nová kolekce Mugler H&M rozhodně stojí za pozornostZdroj: H&M

Síla osobního vyjádření, na které značka klade důraz, ale nespočívá jen v originálním designu. Zásadní je i téma udržitelnosti a propojení s přírodou. „Jedním z klíčových momentů této sezony bylo, že jsme naplno využili přírodní a rostlinné techniky barvení,“ popsal Ross Lyndon, vedoucí oddělení pánského designu H&M. 

Barevná paleta je definována použitím inovativních rostlinných barviv. Jedná se o inovativní techniku, při níž jsou tkaniny ošetřeny rostlinnými výtažky, přírodním jílem, bio-pryskyřicemi a přírodními enzymy. Ty umožňují vytvářet krásné organické barvy bez použití agresivních chemikálií.

A jak kolekci hodnotí styloví Češi? Herec a model Vojtěch Babišta a stylista Miro Romaniv si oblečení z aktuální EDITION BY vyzkoušeli jako první a tohle nám prozradili.

Co vás na kolekci nejvíc zaujalo a které kousky vám hned padly do oka?

Vojta: Tato kolekce mě zaujala i tím, že přináší uvolnění, ale zároveň umožňuje vypadat zajímavě. Je tam víc prvků najednou – je tam ležérnost, která mě vystihuje. Pak také abstraktnost, a jsou tam i barvy, což se mi zamlouvá, protože doma mám hodně barevné obrazy, které mi toto oblečení hodně připomínají. Mám taky rád oranžovou, která je novodobým trendem a – jak se říká – nová černá.

Miro: Celkově se mi velmi líbí především barevná paleta a rovné střihy. Co se týče konkrétních kousků, tak mě baví červená větrovka a béžový denimový komplet. 

Nejen do kolekcí H&M se čím dál častěji dostává udržitelnost. Co pro vás tenhle pojem znamená? 

Vojta: Na udržitelnost dbám nejen proto, že šetří životní prostředí, ale i proto, že jsem typ člověka, který si všech svých věcí váží. Je jedno, jestli jde o módu, nebo o jídlo – všechno se snažím maximálně využít a ničím zbytečně neplýtvám.

Miro: Rád cituji návrháře Henrika Vibskova, se kterým jsem dělal rozhovor. Říká, že kdyby byla stoprocentní udržitelnost a neměl vznikat další odpad, tak bychom si nemohli nic kupovat. Má pravdu, ale přiznejme si, že v praxi je to nereálné. Co ale můžeme udělat pro dosažení aspoň částečné udržitelnosti, je recyklování. A taky nakupování v second handech a vintage shopech a podporování lokálních návrhářů. Staré oblečení, které už nenosíme, zase můžeme poslat dál – buď ho prodat, nebo darovat. Ale rozhodně nevyhazovat.

Snažíte se takhle koncipovat i svůj šatník?

Vojta: Určitě. Co se týče oblečení nebo bot, nechodím každý měsíc kupovat nové. Až teď, po osmi letech, budu muset nahradit oblíbené džíny, které se mi bohužel dřou. Je mi to strašně líto, ale s rozmyslem si koupím takové, které mi zase vydrží, a když si je obléknu, tak to prostě budu já. Ten příběh, styl, ke kterému se můžu vracet, a určitá symbolika jsou pro mě důležité i v případě spoluprací.

Miro: Jsem rád, když značky pracují se starým oblečením nebo recyklovanými materiály. Můj šatník se částečně skládá z věcí ze second handů, od lokálních návrhářů, a také z nových kousků, které získávám v rámci spoluprací. Jednou za půl roku se šatník snažím protřídit a oblečení, které už nenosím, prodávám na charitativním bazaru, nebo ho daruji rodině a kamarádům.

Jak jsou na tom podle vás s udržitelnou módou čeští muži? 

Vojta: Řekl bych, že muži v zahraničí udržitelnost pořád vnímají víc než tady u nás. Mám ale pocit, že už se situace lepší, i když ten proces asi ještě chvíli potrvá. Není nic špatného na tom chodit v jednom a tom samém jako třeba Steve Jobs, protože se z toho může stát i taková osobitá a autentická charakteristika. Poslední dobou na sobě pozoruji, že podobnému přístupu holduji také. 

Miro: Myslím, že si vedeme docela dobře. Čeští muži, nebo alespoň ti, které znám, rádi podporují české značky a vyhledávají funkčnost materiálů, aby jim oblečení vydrželo déle než jenom pár sezon.

Co vystihuje váš typický jarní outfit?

Vojta: Jaro je nádherné období, kdy se ze zimy přechází do tepla. Pro mě osobně je dokonce lepší než léto, které je trochu jednotvárné, protože pořád nosíme to samé. Na jaře je možné se pořádně vyřádit. Můžete mít kalhoty, oblek, dlouhé tričko, košili, lehčí bundu, kabát – dá se s tím zkrátka vyhrát.

Miro: Pro mě jaro znamená trenčkot a odhalené kotníky. Po dlouhé zimě je to konečně úleva.

Na závěr se, Miro, ještě musím zeptat, které trendy vlastně letos na jaře frčí nejvíc?

Miro: Oproti loňskému roku, který se nesl v duchu leisure wear a přírodních tónů, se můžeme pro změnu těšit i na zářivé barvy. V kolekcích po boku tlumených a pastelových odstínů dominují i výrazná oranžová, růžová, fialová nebo zelená. Mně osobně vyhovují propínací svetry a monochromatické kombinace, tedy outfit v jednom barevném odstínu.

Zdroj: H&M, Vojtěch Babišta, Miro Romaniv/spolupráce

Populární
články

Jan a Michaela jsou velmi sympatický pár, jehož radostná energie se přenese na každého návštěvníka
LIDÉ

„Radiátor jsme vyrobili z odřezků trubek, místo skleniček máme kádinky,“ popisují Jan a Michaela, jak k životu přivedli Loft v podhůří

Autor: Michal Černý
Je vaše přirození "dokonalé"?
TĚLO & MYSL

Vědci určili vzhled ideálního přirození. Srovnejte to vaše se stanovenými parametry, jež poslouží trans mužům při tzv. faloplastice

Autor: Mirka Dobešová
Ne vždy jsou vztahy mezi partnery jasné
LIDÉ

„Pro kamarádku jsem se jako gay stal užitečným dárcem spermatu,“ vzpomíná David. Kde je konec jeho dítěti, bohužel neví

Autor: Mirka Dobešová
„Tátu zajímalo hlavně to, abych byl ‚chlap‘. Děsí mě, že tohle bude můj život napořád,“ říká Michail, který se obává coming outu
LIDÉ

„Tátu zajímalo hlavně to, abych byl ‚chlap‘. Děsí mě, že tohle bude můj život napořád,“ říká Michail, který se obává coming outu

Autor: Irena Piloušková
Mladí konzervativci z MotorGenu se obouvají do LGBT+ „propagandy“ už ve svém zakládacím manifestu
AKTUALITY

Na českou scénu přijíždí MotorGen: mladí odpůrci LGBT+ osvěty. Při náboru dělí nováčky do tří kategorií: muž, žena a psychická porucha

Autor: Veronika Košťálková
Kudy kam?
LUXURY TRAVEL

Karlovarský výletní průvodce pro lenochy s tipem, jak nezabloudit u Bludné a objevit „filmovou lokalitu“

Autor: Redakce
Takzvaná generace sněhových vloček volá po citlivosti, v reakcích jejich odpůrců zase můžeme pozorovat efekt sněhové koule
AKTUALITY

Nejdřív snowflakes, potom snowballs. Od (domnělého) zákazu obrázkových značek ve školkách až k (ne)korektně rozdělenému Česku

Autor: Veronika Košťálková
Pro většinu lidí je odkládání úkolů běžnou součástí života, ale jen málokdo tuší, že za tím může stát něco mnohem hlubšího než jen obyčejná nuda
TĚLO & MYSL

Berete prokrastinaci jen jako nevinné odkládání úkolů na vhodnější chvíli? Dejte si pozor, může být i znakem vážné duševní poruchy

Autor: Redakce
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Recyklační obchody jsou stále oblíbenější, a tak už prvek něčeho nového a neviděného k propagaci dávno nestačí
TRENDY

Udržitelnost v praxi: Navštívili jsme obchod, kde použité věci či květiny mají druhou šanci. Výhodně je zde koupíte i odložíte

Autor: Michal Černý

E-Shop