Světem automobilů aktuálně letí segment crossoverů. Už máte ten svůj?

Pryč jsou doby, kdy chtěl každý mít doma praktického „kombíka“. Aktuálním hitem a nejoblíbenějším segmentem jsou převážně crossovery. Téměř všechny automobilky tento trend vzaly útokem a do portfolia svých modelů přidaly „malé velké“ vozy, které jsou natolik kompaktní, aby se všude vešly, a natolik vysoké, aby se vám do nich pohodlně usedalo, jízda v nich byla bezpečná a nemuseli jste se bát vyrazit do náročnějšího terénu.

Segment crossoverů je oblíbený především z toho důvodu, že kombinuje výhody malých vozů a SUV. Ne nadarmo tak dnes již u téměř každé automobilové značky najdeme malý kompaktní vůz s vyšší světlou výškou. Existují i automobilky, které dokonce sáhly po modelu, jenž historicky zaznamenal velký úspěch, ale postavily jej na vyšší platformu a dodaly mu pár šikovných vychytávek, jako je tomu například v případě Toyoty. Její crossover Yaris Cross spojuje bohaté zkušenosti a know-how značky Toyota v navrhování a konstrukci malých vozů i modelů SUV a vychází z velmi oblíbené nové generace hatchbacku Yaris, úřadujícího evropského Auta roku 2021. Ačkoliv v rámci segmentu crossoverů byli Japonci jednou z posledních značek, která svůj model představila, právě Toyota prakticky založila dnes již klíčový tržní segment vozů SUV pro volný čas, jejichž prvním představitelem byla před více než 25 lety Toyota RAV4.

Malé velké automobily

Crossovery bychom mohli nazvat malými kompaktními auty, která si zachovávají faktor dobrodružství, jenž je nedílnou součástí všech úspěšných SUV. Jejich design vyjadřuje stylový městský vzhled vozu, kterému nechybí robustní kvality SUV, to vše při zachování kompaktní karoserie, jež vozům propůjčuje snadnou manévrovatelnost v městském provozu.

Zvýšená světlá výška crossoverů poukazuje na každodenní praktičnost a pohodlí – usedání do vozů je velmi pohodlné. Zároveň všem řidičům poskytuje dobrý výhled, který se u vozů SUV očekává. Řidič tak získává pocit propojení a dokonalé kontroly nad vozidlem i nad okolním provozem. K nefalšovanému charakteru SUV přispívá i pohon všech kol. Yaris Cross je jediným kompaktním SUV s hybridním ústrojím, které nabízí inteligentní pohon všech kol (AWD-i).

Toyota Yaris Cross disponuje volitelnými režimy Trail a Snow. Zvolený režim se zobrazuje na displeji v přístrojovém štítu společně s aktuálním rozdělením hnacího momentu mezi nápravami. Režim Trail najde uplatnění při zdolávání komplikovanějších úseků, kde hrozí ztráta přilnavosti jednoho či více kol, například na výrazně nerovných površích. Režim Snow vám zajistí spolehlivý rozjezd z místa nebo zrychlení tak, aby byla zachována kontrola nad vozem i při jízdě na zasněžené nebo zledovatělé vozovce.

Designovým motivem pro Toyotu Yaris Cross byla filozofie „snadný, rychlý, chytrý“ se záměrem vytvořit vůz v roli ideálního partnera pro každodenní život
Foto: se souhlasem Toyota Česká republika

Neomezený prostor

Není potřeba se obávat, že byste v crossoverech nenašli dostatek prostoru pro vás a vaše oblíbené volnočasové aktivity. Ačkoliv jsou vozy kompaktní, použitá chytrá řešení vám umožní užít si každou cestu na jedničku. Chytré využití prostoru zajistí posádce dostatek místa, a když vezmeme v potaz například model Yaris Cross od Toyoty, jeho praktičnost je ještě zvýšena konstrukcí se sklopnými zadními sedadly, rozdělenými v poměru 60:40, resp. (u vyšších výbavových linií) 40:20:40.

Systém Toyota Smart Cargo, který je k dispozici pro vyšší stupně výbavy, používá dvouúrovňovou podlahu zavazadelníku, dělenou v poměru 60:40, jež umožňuje snížit část podlahy (nebo celou) tak, aby bylo možné přepravovat větší a vyšší předměty. Díky tomuto flexibilnímu řešení je v zavazadelníku vozu dost místa i pro dva velké cestovní kufry nebo golfové vaky, lyže, jízdní kolo či další vybavení pro volný čas.

Všechno zdražuje, ale přesto se chystáte péct na Vánoce? Inspirujte se radami našich čtenářů na levné a snadné varianty cukroví!28. 11. 2022

Vybavení, které dříve bývalo doménou prémiových limuzín

Technologie jdou bleskurychle kupředu a vzhledem k tomu, že se neustále vyvíjí převratné novinky a některé technologie se stávají „povinným standardem“, můžete si dnes i v menších crossoverech, které často pořídíte za nižší stovky tisíc, užívat vymožeností, díky kterým bude jízda snazší, pohodlnější a bezpečnější. Také Toyota Yaris Cross nabízí bohatou výbavu již v „základu“, například (u výbavové linie Active) jsou to LED přední mlhová světla, vyhřívání zpětných zrcátek, automatická klimatizace, elektronická parkovací brzda, parkovací kamera či 7" multimediální systém Toyota Touch s konektivitou chytrých telefonů přes Apple CarPlay a Android Auto.

Připlatit si však samozřejmě můžete i za nejlépe vybavené varianty „Executive“ a „Adventure“, které akcentují odlišné charaktery Yarisu Cross, buď v roli výrazného trendového vozu pro život ve městě, nebo SUV, ideálního společníka všech, kdo rádi tráví volný čas aktivně v přírodě. V obou variantách se standardně používají dekory v provedení černý lak a chromové akcenty v horní části masky chladiče. Výbava kabiny zahrnuje vyhřívání předních sedadel, duální klimatizaci, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, elektricky nastavitelnou bederní opěrku u řidiče a světle modré ambientní osvětlení v prostoru pro nohy, výplních dveří a středovém panelu.

Součástí výbavy Executive jsou 18" stříbrná litá kola s 15 paprsky a broušenými povrchy a interiérový motiv inspirovaný prostředím města – čalounění sedadel kombinuje tmavošedou látku s prošívanými panely v oblasti ramen a polstrování s texturou kůže. K dispozici je systém sledování slepého úhlu a systém monitorování provozu za vozidlem s automatickým brzděním, jakož i systém poloautonomního parkování Toyota Teammate, inteligentní ultrazvukové senzory s automatickým brzděním a panoramatické zobrazování okolí vozu.

Pro vyšší výbavové linie je v nabídce dvoubarevné lakování s černou, zlatou nebo bílou střechou
Foto: se souhlasem Toyota Česká republika

Specifikace Adventure pro ty největší dobrodruhy naopak zdůrazňuje SUV charakter prostřednictvím tmavě šedé povrchové úpravy 18" kol, střešních ližin a ochranných krytů pod předním i zadním nárazníkem. Interiérový motiv inspirovaný přírodou zde zahrnuje černé látkové čalounění sedadel s kontrastními vertikálními proužky uprostřed opěradel. V závislosti na výbavové linii jsou k dispozici i různé další prvky na přání a výbavové pakety včetně prémiového audiosystému JBL. Váš crossover si tak můžete vybavit doslova vším, na co si vzpomenete.

Multimédia jsou samozřejmostí

Yaris Cross je jedním z prvních modelů nabízejících bezdrátovou konektivitu chytrých telefonů přes Android Auto a Apple CarPlay. Můžete si tak nerušeně užívat své oblíbené streamovací služby pro poslech muziky či podcastů, ale i oblíbené navigace skrze mapy Apple, Google Maps či Waze. Díky platformám Android Auto a Apple CarPlay pro vás bude snadnější i obsluha hovorů a zpráv.

Skvěle funguje i propojení systému s mobilním telefonem skrze Android Auto či Apple CarPlay
Foto: se souhlasem Toyota Česká republika

Parkování už vám nikdy problém dělat nebude

Přestože jsou crossovery kompaktní a lehce manévrovatelné vozy, město občas připraví zajímavé nástrahy, které parkování moc neusnadňují. U Yarisu Cross můžete využít pokročilého parkovacího asistenta Toyota Teammate, což je systém poloautonomního parkování založený na kombinaci panoramatického zobrazování okolí vozu a inteligentních ultrazvukových senzorů komplexně rozpoznávajících okolí včetně bílých čar na vozovce. Toyota Teammate nabízí uplatnění v noci i za denního světla. Hladké manévrování vozidlem má přirozenou zpětnou vazbu, kdy systém ovládá řízení, brzdění a plynový pedál při kolmém i podélném parkování, jakož i vyjíždění z míst podélného parkování s omezeným prostorem kolem vozidla.

„Začali jsme se vzájemně ,nálepkovat‘. Kdo má jiný názor, stává se nepřítelem,“ myslí si Danuše Nerudová o příčinách rostoucí nenávisti ve společnosti29. 11. 2022

Prémiová výbava ruku v ruce s nadstandardní bezpečností

Yaris Cross se stal prvním malým vozem ve své třídě, který získal nejvyšší pětihvězdičkové ohodnocení v bezpečnostních testech organizace Euro NCAP. Ve standardu všech provedení je nejnovější generace paketu Toyota Safety Sense, která zahrnuje prvky aktivní bezpečnosti i systémy na podporu řízení. Zde automobilka uplatňuje filozofii „bezpečnost není výbava na přání“. Systém přichází s řadou nových, vylepšených opatření pro rozpoznávání širšího spektra častých dopravních rizik, dokáže varovat řidiče a zahájit opatření pro zabránění nehodě, případně snížení míry následků již neodvratného střetu.

Hybridní pohon podtrhuje městský charakter vozu

Kompaktní rozměry a technologie usnadňující každou jízdu bychom měli, ale co pohon? Na ten je aktuálně obecně vyvíjen velký tlak, a není proto divu, že na to automobilky reagují. Nízká spotřeba paliva a nízké emise? Řešením je hybridní motor. Takový má i nová Toyota Yaris Cross. Motor Hybrid Dynamic Force je při zrychlování tišší a dosahuje maxima výkonu i točivého momentu za nižších otáček. Celkový systémový výkon tohoto ústrojí (spalovací motor a elektromotor) činí 116 k/85 kW. Spotřeba paliva a emise CO2 (kombinované podle WLTP) jsou 4,4–5,0 l/100 km, resp. 100–114 g/km (s pohonem AWD-i pak 4,7–5,1 l/100 km a 106–116 g/km, nejlepší hodnoty v dané třídě).

K pohonu Yarisu Cross slouží hybridní elektrický pohon Toyota čtvrté generace, jenž se poprvé představil v novém hatchbacku Yaris. Srdcem je tříválcový spalovací motor 1,5 litru Hybrid Dynamic Force, který je postaven na téže základní konstrukci a principu fungování jako motor 2,0 litru pro Toyotu Corolla a C-HR
Foto: se souhlasem Toyota Česká republika

Zásadní je i kvalitní lithiovo-iontová hybridní baterie. Vyšší míra využití baterie znamená větší poměr jízdy v čistě elektrickém režimu (EV) při cestování po městě s nulovými emisemi a nulovou spotřebou paliva. Nový Yaris Cross je tak schopen pohodlně zvládat vysoký podíl přesunů po městě i typická každodenní dojíždění evropských zákazníků. Jízda s nulovými emisemi je možná až do rychlosti 130 km/h.

Pro koho segment crossoverů je?

Pro koho tu crossovery vlastně jsou a jaká je jejich budoucnost? Toyota má jednoznačnou odpověď. Očekává pokračující růst, k němuž by měli přispět zejména zákazníci přecházející z větších modelů segmentu C (nižší střední třída), případně zájemci hledající alternativu k malým hatchbackům v podobě vozidla, jež by lépe reflektovalo nároky moderního životního stylu. Není proto divu, že se s crossovery doslova roztrhl pytel a tato menší kompaktní vozidla budou patrně ještě nějakou dobu určovat směr, v němž se bude mobilita vyvíjet. V nejbližších letech tomu asi jinak nebude.

Zdroj: Jan Witek