Hodinky jako móda i investice. Pořiďte si model z limitované edice české značky PRIM

Luxusní mechanické hodinky jsou nejen módní doplněk, ale také chytrá příležitost, jak uložit své peníze a vědět, že vám rostou, říká Renata Červenák Nývltová, ředitelka společnosti ELTON hodinářská – výrobce legendárních hodinek Prim.

Nejsou klasické mechanické hodinky v dnešní době smart watchů a fitness náramků tak trochu přežitek?

Myslím si, že ne. Záleží na kategorii zákazníků. Existuje skupina lidí, tzv. hodinkářů, kteří rádi vlastní vícero hodinek a ty střídají podle účelu. Pro běžnou příležitost si vezmou sportovnější mechanické hodinky, na formální událost zvolí tzv. oblekovky, a když jdou sportovat, berou si třeba i smart watch. Druhá skupina lidí, kteří berou hodinky jen jako ukazatel času, dává přednost chytrým technologiím, protože jsou pro ně trendy. Ale zákazníci dražších mechanických hodinek nám rozhodně neubývají.

Hit letošních Vánoc? Instantní fotky s funkcí rozšířené reality! Inspirujte se našimi kreativními tipy pro tištěné vzpomínky16. 11. 2022

Prim je zavedená česká značka. Má vůbec někdejší masová výroba těchto hodinek něco společného se současnou manufakturní produkcí?

Ty dvě éry vůbec nejde srovnat. Tehdy měla firma kolem dvou tisíc zaměstnanců a vyráběla půl milionu hodinek ročně. Byl to úplně jiný typ výroby než dnes, kdy je nás 64 a za celý rok vyšleme do světa 700 kusů hodinek. Dřív se hodně využívaly výlisky a polotovary. Dnes děláme hodinky s naším vlastním strojkem. Ta technologie srovnat nejde. Konstrukce strojků je však obdobná. Značka Prim má svůj vývoj a kontinuitu stále na jenom místě – v Novém Městě nad Metují.

Co vás vedlo k tomu, že jste z masové produkce přešli do exkluzivní výroby?

Po roce 1989 se u nás všichni začali upínat k západním digitálkám a mechanické hodinky, které většinou dostali jako dárek od rodičů, začali odhazovat. Produkce firmy šla sešupem dolů, protože nebyl odbyt. Začaly se sem dostávat hodinky ze Švýcarska, které mnoho zákazníků vnímá jako top kvalitu. Se značkou PRIM jsme museli znovu bojovat o místo na výsluní a přesvědčit zákazníky, že umíme dělat stejnou kvalitu jako Švýcaři, a ještě jsme o úroveň výš, co se týče ručního způsobu výroby a možnosti volby designu podle přání. Mnoho našich zákazníků jsou sběratelé hodinek a ti ocení, že mají opravdu jedinečné hodinky. Ne jedny z tisíců, ale jedinečné.

Jaký typ člověka se věnuje sběratelství hodinek?

Sběratelů starých Primek je poměrně hodně. Není to finančně náročný koníček, protože chodí po burzách, kupují pozůstalosti. Za pár korun koupí hodinky, které má jejich majitel za bezcenné, zrenovují si je a mají krásné původní hodinky.

Druhá skupina jsou sběratelé, kteří kupují nové hodinky z limitovaných edic. Tito lidé to berou jako investiční záležitost. Někdo investuje do veteránů a potřebuje k tomu velkou garáž. Jiný sbírá hodinky, které se vejdou do šuplíku. Má v něm tak uložené pěkné jmění pro budoucí dědice nebo na horší časy.

Které typy hodinek z vaší produkce jsou vhodné jako investice?

Typické investiční hodinky jsou z limitovaných edicí a z drahých kovů. Ročně vydáváme tři až pět limitovaných edic s počtem od 50 do 100 kusů. Pro zákazníka je vzrušující, že bude jedním ze sta lidí na světě, kdo takové hodinky má. A je to sběratelsky i investičně zajímavé.  

Je dobrý nápad pořídit hodinky jako investici? Jak jejich cena poroste?

Je to výborný nápad. Třeba hodinky z limitované edice PRIM Orlík Anthropoid vydané na jaře roku 2017 u příležitosti výročí atentátu na Heidricha se původně prodávaly za 75 tisíc Kč. Dnes se jejich hodnota vyšplhala ke 140 tisícům Kč. Před měsícem jsme vyšli s leteckou kolekcí PRIM MIG 15 – byla vyprodaná během pěti dnů. Zájemců je hodně, hodinek bylo 115 a určitě se s nimi po nějakém čase začne obchodovat. Cena půjde nahoru.

Kdo si tyto limitované edice kupuje? Jsou to vaši stálí zákazníci, nebo se třeba objeví i rodiče, kteří chtějí synovi pořídit něco extra?  

Naši zákazníci jsou opravdu velký mix. Jsou mezi nimi ti, kdo si kupují každou limitku – pro ty už dopředu rezervujeme kusy a čekáme, jestli o ně projeví zájem. Ale konkrétně edici PRIM MIG 15 si pořídili i ti, pro které to byly jejich první primky. Přicházejí k nám i tatínkové, kteří mají malého syna a hodinky pro něj kupují jako investiční záležitost. Lidé jsou si vědomi toho, že peníze ztrácejí na hodnotě, zatímco u věcí, které mají sběratelský a investiční charakter, cena roste.

Jsou takové hodinky vůbec určeny k běžnému nošení, nebo jsou jen do vitríny?

Určitě jsou určeny k nošení. Lidé si u takových hodinek samozřejmě vybírají příležitosti, kam si je vezmou. Na zahradu jim stačí něco levnějšího, a když jdou do vybrané společnosti, berou si limitku, aby se s ní pochlubili.

MÁM SE RÁD: nový audio-vizuální projekt LUI magazínu, který učí muže, jak se mít více rád. Video, podcasty, zajímavé články, protest song a netradiční booster sebevědomí4. 10. 2022

Kdy připravujete příští limitovanou edici?

Hned začátkem nového roku. Plánujeme čtyři klasické limitky a jednu mikro-limitku, která bude čítat pouhých deset kusů. Bude zajímavá tím, že použijeme úplně nový materiál, který jsme dosud na žádných hodinkách nepoužili. Víc nenaznačím, musíte si počkat na začátek jara.

Už letos byla jedna naše limitovaná edice dámská a tento zvyk chceme nadále držet – takže i příští rok máme v plánu vydat jednu limitku dámských hodinek. Také chystáme edici PRIM Orlík 2022 postavenou na našem ikonickém modelu Orlík, která nebude omezená počtem kusů, ale časově. Budeme ji nabízet od března do prosince 2022. A také připravujeme upgrade ikonického modelu Diplomat.

Zdroj: Elton hodinářská/Spolupráce