
Kidcore není jen bláznivý módní trend, který dospělé vrací do dětství, ale i životní styl, jenž nabízí bezstarostnost v těžké době
Kidcore, jakkoliv to zní bizarně, v sobě vlastně také zrcadlí pandemický (teplákový) čas – ostatně teenageři, k nimž tento módní styl odkazuje, také běžně nenosí košile s límečkem, kravaty a nažehlené kalhoty. Kidcore se tedy stal hitem již v roce uplynulém – britská společnost Lyst, jež sleduje chování více jako 150 milionů online nakupujících, tak označila kidcore za jeden z hlavních trendů roku 2021. „Spousta lidí v tu dobu hledala především pohodlí a něco, co je jim známé,“ vysvětlil pak Pierre Lavenir, specialita Lyst. Ovšem nárůst popularity kidcore dokládají i jiné zdroje mapující zájem o určité prodejní položky, jež je jako součást kidcore možné označit. Ačkoliv totiž první zmínky o kidcore existují už v roce 2015 a pojí se specificky k mileniálům, až nyní se tomuto módnímu stylu (a to díky generaci Z, jež je svou láskou k nostalgii známá) dostává náležité pozornosti. Jaký význam ale kidcore má a jak v praxi vypadá?
Když nejde jen o módu
Móda je oborem velmi proměnlivým, který prakticky nikdy nepřestane překvapovat. Zatímco některé trendy se objevují jako blesk z čistého nebe, jiné jsou naopak inspirovány tím, co má již své časy na výsluní dávno za sebou. A kidcore je příkladem, kdy se móda vrací zpět do minulosti a opětovně vyvolává radost z dětství. Podle zprávy společnosti Trend Hunter je pak kidcore zajímavým kulturním posunem pramenícím z věkové regrese. A důvodem je prý reakce na hypersexualizaci světa módy a také přijetí kultury mládeže ze strany starších generací – díky tomu se pak konkrétně mileniálové více zaměřují na pohodlí, funkčnost a také jednoduchý design. I když ale estetika samozřejmě v tomto případě sehrává důležitou roli, kidcore není jen o ní. Nostalgie po mládí v sobě odráží i touhu po časech, kdy bylo vše jednodušší a lidé si užívali období zcela bezstarostné.
Kidcore tedy klade důraz na lehkost, a to nejen tu fyzickou, ale i psychickou, a je vlastně způsobem, jak obrazně řečeno obejmout své vnitřní dítě skrze oblečení (ale vlastně i životní styl). Ostatně – pokud byste kidcore chtěli nejen nosit, ale i žít, v praktické rovině to znamená, že se naladíte na optimismus a dětskou neohroženost. Vrátíte se také do časů před tím, než sociální sítě ovládly svět.
Jak kidcore vypadá?
Stačí si vzpomenout, jak oblékaní jsme chodili v časech dospívání – z kidcore tak doslova sálá barevná estetika dětství, která do světa módy pronikla v devadesátých letech a na počátku nového tisíciletí. Co tehdy letělo? Vzorované šortky a overaly, zábavné barevné vzory a motivy, hravé obrázky. A samozřejmě si téměř každý užíval kousky s vyobrazenými oblíbenými postavičkami z animovaných filmů apod.
Není tedy nijak překvapivé, že ti, co se rozhodnou s kidcore pracovat, si pořizují oblečení s nostalgickými vzory, trička s kreslenými postavami (třeba s Pokémony, postavami z Disneyovek, ale i se Sponge Bobem ad.), ale také kousky, které odkazují ještě o nějakou tu dekádu dál – tedy k časům tzv. květinových dětí. A ačkoliv kidcore je nejčastěji spojován s generací Z (není divu, právě její příslušníci/e mají k dětství tak nějak nejblíže), rozhodně to neznamená, že by tento styl byl lidem starším zapovězen. Kidcore totiž příznačně nezapomíná ani na inkluzivitu, takže na výběr má opravdu v podstatě každý.
Kidcore jako regulérní móda
Dokonce se zdá, že vlna zájmu o tento módní styl je natolik inspirativní, že jej ve svém fashion brandu zohledňuje i Kanye West, ten ostatně nedávno prohlásil, že se chce co nejvíce oblékat jako dítě. I když se zrovna v jeho řadě oděvů neobjevují příliš jasné barvy, na které si většina těch, co na dětství s chutí vzpomínají, potrpí, rozhodně jí neschází uvolněná estetika devadesátek, pro niž je příznačné pohodlí za každých okolností. Barevnou, hravou a dětskou estetiku si pak vypůjčily i jiné módní značky – např. BLVUCCI, která na trh uvedla řadu CozyKids plnou pastelových větrovek, triček a tepláků.
I když móda je nezřídka pojímána jako byznys, v případě kidcore tak nějak platí, že z tohoto stylu se stal i únik před stávajícím děním – a tak vlastně není divu, že obloukem se z něj opět stává byznys a řada společností se svým zákazníkům snaží nabídnout kousky mimořádně barevné a z hlediska estetického i chaotické. Kidcore je prý dokonce možné považovat i za módní prohlášení, které na jedné straně sice poutá pozornost, na straně druhé ale všechny své nositele vrací do nevinnější doby, kdy nikdo z nich nebyl vystresován světovými událostmi a ani tlaky vlastního každodenního života. A tak – i když kidcore je nejvíce spojován s generací Z – je vlastně možné říci, že nějaké to tričko s Mickey Mousem bychom si měli pořídit všichni…