Tiktokerky řádí mezi regály s plenkami. Ze schovávání peněz v obchodech se stal virální trend, podpora matek a otců má ale jeden háček
Zlepší den i rodinný rozpočet
V nedávném videu se Tabitha Swatosh natočila, jak navštěvuje místní prodejnu Target a cpe až 50 dolarů do obalů od plenek, pracího prášku, kojenecké výživy a podobného zboží. Na internetu pak uvedla, že chtěla „zaplatit dopředu“ a „nechat pár drobností“ v lokálním obchodě s potravinami v naději, že se dostanou k „matce nebo otci, kteří se právě teď s něčím potýkají“.
Laskavost dělá zloděje?
Zatímco tvůrci, kteří se svezli na vlně tohoto trendu, jsou chváleni za laskavé skutky, které „zahřejí u srdce”, samotný trend se dočkal široké kritiky poté, co se objevily zprávy o lidech, kteří navštěvují obchody identifikované ve videích a hledají ukryté peníze. Jeden uživatel TikToku na internetu uvedl, že zavítal do místního Walmartu a „plechovky s přípravky byly doslova roztrhané“. Deník The Independent kontaktoval společnost Walmart a další supermarkety zachycené na těchto videích se žádostí o vyjádření.
Pomáhejte, ale potichu
„Dnes jsem byl ve Walmartu a VŠECHNY krabice byly otevřené. Požádal jsem o neotevřenou krabici zezadu. Pracovník řekl, že sledují na kamerách, kdo věci otevírá a nekupuje." Další osoba napsala na internet: „Doslova to komentuji u každého příspěvku ze soudku 'She Deserved The Purse'. Myšlenka je to hezká, ale najde se příliš mnoho lidí, kteří toho zneužijí.“
Zdroj: Giphy
Jiní podrobili kritice influencery, kteří dokumentují své dobročinné skutky kvůli lajkům nebo pomyslnému vlivu. „Kdyby lidé nepsali na TikTok, aby získali vliv, fungovalo by to,“ prohlásili o tomto trendu. „Ale tito lidé potřebují, aby ostatní viděli, že ‚pomáhají‘.“
Další se ozval: „Proto je fajn dělat dobré skutky potichu." Nebo: „Ten trend byl dobrý nápad, dokud o něm nezačali psát velcí tvůrci kvůli vlivu. Poctivost je dělat správnou věc, když se nikdo nedívá."
Vše začalo pohozenou kabelkou
Trend „She Deserved The Purse“ odstartovala virální fotografie, kterou sdílela uživatelka TikToku Danesha Gonzalez. Byla na ní vidět kabelka pohozená v dětském oddělení supermarketu. Gonzalez ji opatřila popiskem „Tu kabelku si zasloužila“, aby poukázala na to, že se matky obětují pro své děti, a lidé si dějovou linku obrázku vyložili tak, že jde o matku, která pro své dítě obětovala luxus – novou kabelku.
Fotografie získala více než 20 milionů zhlédnutí a vyústila v širší video trend. Během online povídání sdělila Tabitha Swatosh svým followerům, že ji k účasti na trendu inspirovala snaha pomoci rodičům, kteří potřebují extra podporu. „Inspirovalo mě to, protože když jsem byla malá, moji rodiče se rozvedli. Byli to svobodní mladí rodiče, kteří se snažili vychovávat tři děti, a mému mladšímu bratrovi ještě nebyl ani rok," uvedla.
Řešení? Nechat peníze na očích
Tvůrkyně Abbie Herbert, která má na platformě 15,6 milionu sledujících, řekla svým followerům, že navštívila Walmart a další obchody poté, co viděla, že influenceři dělají totéž. „Děkuji všem ostatním tvůrcům, kteří s tímto trendem začali. Budu to dělat pokaždé, když budu nakupovat,“ uvedla a sdílela video, ve kterém schovává peníze pod krabicemi s plenami. Když její sledující vznesli dotaz, zda lidé neprohrabávají obaly, aby našli hotovost, napsala: „Nechala jsem peníze viditelně na očích. Nic nebylo schované. Nikdo nemusí nic otevírat. Doufám, že se dostanou k rodičům v nouzi.“