Dělám, že něco dělám: Stále více lidí v zaměstnání práci předstírá. Ti, kdo při práci nejsou vidět, se totiž (údajně) flákají
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Dělám, že něco dělám: Stále více lidí v zaměstnání práci předstírá. Ti, kdo při práci nejsou vidět, se totiž (údajně) flákají

Pracovní výkon, potažmo produktivita práce, to je vlastně takový univerzální ukazatel toho, nakolik efektivně člověk/zaměstnanec plní své povinnosti. Jenže jak se ukazuje, postupem času se právě zaměření na produktivitu stalo… kontraproduktivním. Ano, ve skutečnosti totiž lidé začali to, jak jsou produktivní, předstírat. A mnohým se to docela slušně daří…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
2. 10. 2024

Kde se vzala fauxduktivita?

Podle Collins Dictionary se poprvé termín „fauxduktivita“ objevil již v roce 2012. Tehdy se jednalo o plnění úkolů, které mají malý význam, ale člověku přinášejí zdání produktivity. Tato praxe měla být vlastní lidem, již měli splnit nějaké náročné zadání (např. vypracovat rozsáhlý projekt, naučit se na státnice apod.), ale namísto toho raději svou pozornost zaměřili na jiné nedůležité (či méně důležité) věci. Třeba na mytí oken. Nebo probírání nepřečtené e-mailové korespondence. A díky tomu se i tak cítili „produktivně“.

Ovšem postupem času termín nabral nové a pestřejší významy. Dnes se totiž jedná v podstatě o „předstírání produktivity“ navenek. Což znamená, že se lidé v zaměstnání snaží chovat tak, aby to vypadalo, že něco dělají – přičemž opak je pravdou. „Fauxduktivita je situace, když se jednotlivci zabývají povrchními úkoly, plánují si nadměrné množství schůzek nebo neustále píší e-maily, aby vyvolali navenek dojem produktivity – to vše často na úkor smysluplné práce,“ vysvětlila tak kariérní koučka Kristy Weterings.

Dělám, že dělám

Moderní doba je uspěchaná a také posedlá co nejvyšší výkonností. Takže vlastně dává smysl, že se na tuto situaci mnozí adaptovali. To je totiž lidem přirozené. Dokládá to i průzkum, který vznikl loni v USA a mapoval, za jakých okolností se lidé snaží „hrát“, že pracují. Jeho zjištění jsou poměrně jasná: pokud firma klade důraz na výkonová kritéria a související hodnocení práce, zaměstnanci se logicky snaží upřednostňovat úkoly, díky nimž navenek mohou budit zdání, že jsou produktivní, namísto toho, aby vykonávali práci skutečně efektivní.

Tedy, zjednodušeně řečeno, lidé mají v práci stále častěji pocit, že musí vypadat zaneprázdněně, namísto aby zaneprázdnění skutečně byli. Obecně je ale předstíraná produktivita spojována také se snahou o vyšší míru sladění soukromého a pracovního života, s pocity vyhoření, nerealistickými očekáváními ze strany zaměstnavatelů a nezřídka i s nedostatkem skutečné práce.

Tipy redakce

Poměrně znepokojivé je pak i zjištění dalšího průzkumu z letošního léta. Dle dotazovaných je totiž viditelná aktivita důležitější než skutečná produktivita – a 79 % zaměstnanců pracujících v kancelářích je přesvědčeno o tom, že musí používat taktiku předstírání práce, aby ukázali, že pracují. Ovšem pokud byste si mysleli, že pracovně vytíženě se snaží vypadat jen zaměstnanci na nižších postech, vězte, že opak je pravdou. Trend fauxduktivity prostoupil i do vyšších pozic. Jak tedy doplňuje magazín Forbes, předstírání produktivity je vlastní i vyššímu managementu.

<Path> „Strašnej a nechutnej“: Sam Smith pohoršil*a internet klipem, který je tak queer a body-positive, že to veřejnost neumí rozdýchatZdroj: queerty.com, Twitter

Falešní zaměstnanci?

I když by se mohlo zdát, že právě zaměstnanci vlastně sabotují principy pracovního trhu, pravdou je, že předstírání práce je mnohem komplexnější problém, který dle odborníků plyne také z faktu, že v rámci běžné firemní hierarchie mnohdy schází uznání vykonávané práce jako takové. „Daná praxe plyne z nastavení naší kultury, která upřednostňuje aktivitu před výsledky a v níž zaměstnanci cítí potřebu vypadat zaneprázdněně právě proto, aby jejich práce byla uznána, příp. proto, aby se vyhnuli kontrole,“ dodala Weterings.

Podle specialistky v oboru HR, Wende Smith, pak problémy ještě navýšila stále více populární práce z domova. Ta je totiž v přímém rozporu s představou, že aby se práce uznání a ocenění dočkala, musí být při jejím výkonu člověk vidět. Protože když vidět není, jako by se „flákal“. A zatímco vedoucí pracovníci jsou tedy v jistém slova smyslu posedlí sledováním odváděného výkonu, zaměstnanci se jej právě proto snaží dávat co nejvíce na odiv… a prostě ho předstírat.

Zdroj: Giphy

Jak přispět ke změně?

Dalo by se říci, že problematika falešné produktivity je vlastně takový začarovaný kruh. Ale jak z něj ven? V rovině zaměstnanecké jen stěží – v těchto případech je totiž nezbytná především akce „shora“. Odborníci na HR se pak shodují v tom, že právě změna chování managementu je klíčem ke změně chování zaměstnanců. Je tedy třeba dbát na oceňování výsledků odvedené práce, a to i vzhledem k náročnosti zadání. Zaměstnanci by ale neměli mít pocit, že jsou neustále pod dohledem – naopak, měli by mít vyšší míru autonomie (a příp. by jim měla být poskytnuta možnost, jak zdokonalit pracovní time management). Nakonec ani otázka work-life balance by neměla zůstat stranou, protože jedině spokojení a odpočatí zaměstnanci mohou odvádět očekávané výkony. Namísto toho, aby je předstírali…

Zdroj: collinsdictionary.com, stylist.co.uk, visier.com, hcamag.com, bamboohr.com, forbes.com, worklife.news

Populární
články

Termín „norník“ má mezi sexuálními pracovnicemi negativní konotace – jedná se o klienta, který si příliš nepotrpí na osobní hygienu, má vysoké nároky na služby, ale připlatit se mu nechce
HOT!

„Norník je muž, který odmítá sprchu i kondom,“ popisuje vybrané zákazníky escortu předsedkyně spolku, jenž pomáhá sexuálním pracovnicím

Autor: Veronika Košťálková
Jiří považuje syna za svého a snaží se mu spolu s partnerem dát stabilní a láskyplný domov
LIDÉ

„Náš syn není nevychovaný ani zlý. Má prostě potíže, které je potřeba řešit,“ říká Jiří, který se stal tatínkem díky svému partnerovi

Autor: Irena Piloušková
Dynamický vzhled na cesty, to je Volvo XC60
STYL

Anděl s ďáblem v těle – Volvo XC60 Black Edition spojuje dva světy a nadchne každého řidiče. Soutěžte s LUI o jeho víkendovou výpůjčku

Autor: Redakce LUI
Jak důležité jsou sexuální preference pro vztah?
LIDÉ

„Jsem gay, ale oženil jsem se s přítelkyní. Lásku vnímám jako hlubší duchovní spojení, na sexu mi nezáleží,“ tvrdí Kryštof

Autor: Mirka Dobešová
Soukromé VIP kluby, kam chodí ty největší hvězdy mnoha oborů, jsou magickým místem, kde je možné (téměř) všechno
LIDÉ

Královské rodiny, celebrity, drogy a sexuální obtěžování: Tajemství londýnských soukromých klubů z pohledu jejich zaměstnanců

Autor: Michal Černý
Zdraví vašich střev dostává na podzim a v zimě zabrat. Preventivní péči byste se měli věnovat i proto, že střeva znatelně ovlivňují vaši duševní pohodu a váš imunitní systém
TĚLO & MYSL

Přijde chladný podzim a vám se zhorší imunita i nálada? Naučte se, co vaše střeva potřebují v sychravém počasí, vzkazuje expertka

Autor: Veronika Košťálková
Krotitel tygrů Joe Exotic, kterého fanoušci true-crime dokumentů velmi dobře znají, oznámil, že se bude potřetí ženit – tentokrát by se gay svatba měla konat mřížemi
LIDÉ

„Pán tygrů“ Joe Exotic se za mřížemi zasnoubil se spoluvězněm. Výstřední gay, který se chtěl stát prezidentem USA, sedí za hrůzný čin

Autor: Veronika Košťálková
Než společenský týdeník People vyhlásí, který muž na planetě je aktuálně ten nejvíc sexy, mohli se v rámci hlasování „vyřádit“ čtenáři. V jejich výběru drtivě převládají heterosexuálové, gay se umístil pouze jeden
AKTUALITY

Nejvíc sexy muži planety? Podle čtenářů časopisu People rozhodně ti heterosexuální. V populární anketě uspěl pouze jeden gay

Autor: Veronika Košťálková
„Jedné hodné ženě jsem vzal možnost žít s někým, kdo ji bude bláznivě milovat,“ přiznává muž, který se lásce otevřel až po šedesátce
LIDÉ

„Jedné hodné ženě jsem vzal možnost žít s někým, kdo ji bude bláznivě milovat,“ přiznává muž, který se lásce otevřel až po šedesátce

Autor: Irena Piloušková
Pokud Donald Trump vyhraje prezidentské volby, čeká USA i celý svět dost zásadních změn
LIDÉ

Co je v sázce, pokud Donald Trump vyhraje volby? Práva LGBTQ+ komunity i nezávislost médií

Autor: Michal Černý

E-Shop