Mercedes-Benz se naplno opřel do elektromobility. Vyzkoušeli jsme aktuální novinku – komfortní univerzál EQB
Prémiová německá značka se do elektromobility vrhla doslova po hlavě. V jejím portfoliu najdete nádherný elektrický sedan, crossover, ale i SUV, a právě jednu novinku ze segmentu SUV si představíme v následujících řádcích. Atraktivními tvary, kvalitními materiály a obsáhlou výbavou nezapře EQB svůj prémiový původ, přitom pragmaticky řešená kabina nabídne místo až pro sedm osob. Díky výkonu 168 kW (229 k) umí na světlech pěkně svižně vystřelit, a přitom jezdí neskutečně tiše a úsporně.
Elektrická auta dokážou polarizovat kdejakou debatu v hospodách otevřených snad už definitivně. Ti, co je zbožňují, vám budou do omrzení tvrdit, jak je bezva potkat spoustu nových tváří při čekání u dobíjecí stanice. A ti, kteří propadli vůni benzinu (fakt někomu voní?), se vysmívají hledání dobíjecích bodů cestou do Alp a údajnému mrznutí posádky. Tak jsme si půjčili žhavou novinku od Mercedesu, abychom zjistili, jak to vlastně je.
Je to Mercedes?
První překvapení? Není to Mercedes-Benz, ale Mercedes-EQ, jak firma říká všem svým elektrifikovaným modelům. Je to vlastně jedno, obří třícípou hvězdu na přídi auto má, takže o jeho původu nemůže být pochyb. A čistě elektrické vozy označuje německý výrobce modelovým kódem, v našem případě EQB 300 4MATIC. Jestli to chcete rozluštit, znamená to SUV střední třídy se slušně výkonnou dvojicí elektromotorů a pohonem všech kol.
Za nás asi nejlepší řešení pro ty, kteří aspoň trochu uvažují o ekologické dopravě a přitom chtějí zůstat oběma nohama na zemi: praktická karoserie, rozumné rozměry a vlastně i adekvátní cena. K té se ještě dostaneme, ale teď k otázce, jak se s elektrickým SUV vlastně jezdí?
Jestli jste fanda elektromobilů, tak dokonale. A jestli fandíte těm dinosauřím palivům, tak... taky dokonale! Zaprvé je auto tiché, to ale od elektrického pohonu a Mercedesu tak trochu očekáváte. Zadruhé je neskutečně dynamické, což už může leckoho příjemně překvapit. Reakce na pedál plynu (jistě, jakéhopak plynu, že?) je úžasná, stačí ťuknout špičkou boty a auto vyrazí vpřed. Zatřetí: páčkami pod volantem si můžete upravovat, jak moc bude elektromobil rekuperovat, a když si tuhle šikovnou věc zcela vypnete, nevyjdete z úžasu, jak má takové velké SUV nízké jízdní odpory a jak málo energie mu vlastně stačí.

Foto: se souhlasem Mercedes-Benz
Opojné zrychlení
Jízdní vlastnosti preferují pohodlí, ale díky dynamickým motorům a pohonu všech kol není problém uchopit volant pevněji do ruky a svižně projet sérii zatáček. Auto se krásně vodí, asistenty hlídají, aby rozvášněný šofér zůstal hezky ve svém pruhu, a hlavně ta dynamika! Z nuly na sto udává výrobce parádní čas 8,0 s, ale takhle nikdo nezrychluje, mnohem zábavnější je start na padesátku, a na ní jste tak rychle, až si musíte hlídat bodové konto.
Přitom EQB není žádný drobeček, rozměry patří do střední třídy, což je u nás velmi žádaný segment. Velikostí a variabilitou vyhoví leckomu: majitelům obří dogy, partě lidí, kteří se na víkend vydají mimo civilizaci, rodině s dětmi a terénním kočárkem, staršímu páru, který vzal útokem Ikeu. Sedadla v druhé řadě se dají individuálně posouvat, sklon opěradla upravíte podle toho, jestli se chcete kochat, nebo si zdřímnout. A do třetí řady sedadel, ukrytých jinak v podlaze, se vejdou i odrostlejší teenageři s výškou kolem metru šedesát.
Špičková je kvalita zpracování a také grafika i logika ovladačů. Obří digitální obrazovka se táhne od řidiče až do půli přístrojové desky, vše ovládáte snadno tlačítky na volantu, trackpadem mezi sedadly anebo hlasem. Stačí říct „Můj Mercedesi“ a vydat pokyn v češtině. Povelem nejen spustíte navigaci (což umějí i jiná auta), ale poroučet si můžete i úpravy ambientního osvětlení (které mimochodem efektně zdůrazňuje tvary palubní desky a sportovní výdechy vzduchu), zapnout vyhřívání sedadel, a dokonce se zeptat i na předpověď počasí.
Spořivější než diesel
EQB je zkrátka mimořádně povedené auto, které užitnou hodnotou patří na vrchol své třídy bez ohledu na pohon. Jako bonus přidává naprosto tichou a svižnou jízdu, a když si neužíváte potenciálu obou elektromotorů naplno, můžete se dostat se spotřebou pod 20 kWh na 100 km, což při převažujícím dobíjení z domácí sítě znamená náklady kolem 1 koruny na kilometr – to byste při dnešních cenách nafty museli s takhle velkým a svižným autem jezdit za 3 litry na sto...
Jasně, pokud bydlíte v paneláku a nemáte kde nabíjet, nejspíš to není auto pro vás, ale stačí, abyste mohli nabíjet třeba v zaměstnání, a rázem je situace jiná. Kapacita akumulátorů je totiž dost velká a umožňuje jízdní dosah 423 kilometrů, navíc lze dobíjet výkonem až 100 kW, takže za ideálních podmínek dokáže stejnosměrný proud doplnit každých 15 minut energii potřebnou na přibližně 150 kilometrů.

Foto: se souhlasem Mercedes-Benz
Topí lépe než benzíňák – a v létě umí vychladit
A ten, kdo elektromobil může nabíjet u svého domu a využije funkce předehřívání, si může s pomocí wallboxu v klidu dobít přes noc ve snížené sazbě a ještě mít ráno auto hezky odmražené a vytopené nebo v létě vychlazené. Takže legendám o mrznutí v zimě moc nevěřte – je to právě naopak, elektrické topení má takový nástup, že v EQB je člověku teplo prakticky hned, a nečeká tak na zahřátí jako u spalovacího motoru. Vůz je sériově vybaven tepelným čerpadlem, takže topí skvěle, a ještě šetří energii.
Automobilka zákazníkům k vozu dává zdarma kartu systému Mercedes me, kterou akceptují u 95 % dobíjecích stanic v ČR, takže odpadají starosti s čipy od různých provozovatelů, a v celé Evropě ji lze použít na 200 000 dobíjecích bodů. První rok navíc máte dobíjení na ultrarychlých stanicích sítě Ionity zdarma, pak získáte zvýhodněnou sazbu.

Foto: se souhlasem Mercedes-Benz
Cena vozu činí s ohledem na kvality a všestrannost rozumných 1 483 460 Kč včetně DPH, což po odečtení daně znamená částku 1 226 000 Kč – na dnešní poměry, prémiový styl a výbornou výbavu to je hodně lákavá nabídka. Navíc cenu lze dále u podnikatelských subjektů snížit aktuálně vypsanou dotací v rámci Národního plánu obnovy. Malé podniky tak dostanou 60 % rozdílu mezi elektromobilem a vozidlem se spalovacím motorem, což při zhruba polovičních provozních nákladech a minimálně náročném servisu představuje i zajímavou finanční pobídku.
EQB 300 4MATIC v kostce
- Výkon: 168 kW
- Točivý moment: 380 Nm
- Dobíjení třífázovým proudem 10–100 %: 5.45 h
- Dobíjení stejnosměrným proudem 10–80 %: 32 min
- Pohon: všech kol
- Rozměry: 4 684 x 1 834 x 1 701 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 495 až 1 710 l
- Zrychlení 0–100 km/h: 8,0 s
- Nejvyšší rychlost: 160 km/h
- Kombinovaná spotřeba (WLTP): 18,1 kWh/100 km
- Nejvyšší dojezd (WLTP): 423 km