
„Být youtuber, to není žádná práce!“ Myslíte si to taky? Možná vás překvapí, co všechno natáčení videí obnáší
Jistě jste za svůj život viděli alespoň jedno video nějakého youtubera. A pokud ne, zkuste to. Třeba najdete takového tvůrce, který by si rozuměl s vašimi zájmy a nadchnul by vás tím, co nabízí na svém kanále či profilu. Všeobecně se dá říct, že youtuber je ten, kdo tvoří content (obsah) na YouTube. A tvoří ho pro lidi. Kolik těch lidí musí být, to je otázka. Někteří se díky svému egu zvládnou považovat za youtubery již ve chvíli, kdy jejich stránka čítá pár sledujících. Jiní skromně krčí rameny, přestože zaujali statisíce, někteří dokonce miliony.
Ať už máte na podobné tvůrce názor jakýkoli, zkuste se na chvíli zastavit a zapřemýšlet nad jejich aktivitami. Často nejsou slavní jen proto, že existují. Museli vytvořit něco, čím zaujali. O své profily, stránky a všeobecně image se starají. Se slávou přicházejí nejen obdivovatelé a konstruktivní kritici, ale i ti, kteří jednoduše mají potřebu vylévat si zlost a nenávist, což je přes internet rozhodně snazší než osobně. Zpětnou vazbu v práci či škole, popřípadě i v soukromém životě, získáváme všichni, ovšem skutečně bychom ustáli nikdy neutichající diskuze, výkřiky do tmy a někdy i opravdu ošklivé urážky v komentářích pod tím, co jsme vytvořili? To je na zamyšlení každého zvlášť.
Pokud se zaměříme na videa, jejich produkce není tak snadná, jak to na první pohled může vypadat. Samozřejmě, internet je plný nekvalitního obsahu, i takového, který vlastně nikoho nezajímá. YouTube přetéká podivnými počiny a z nějakého důvodu jsou někdy úspěšné i takové výtvory, které si to opravdu nezaslouží. Ano, ano, ano: Natočit hloupé video, věnovat mu nulovou péči a vložit ho na internet není žádná věda. A někdy se stane virálním i tak. Život prostě není fér. Pojďme se ale od brblání posunout dál a neházejme všechny do jednoho pytle: Co absolvují ti, kteří se při natáčení opravdu snaží o co nejlepší výsledek?
Řada šikovných youtuberů, kteří si dávají na tvorbě záležet, musela do svých aktivit investovat. A často jsou to nemalé peníze. Začíná to kamerou, pokračuje přes mikrofon a světla a končí to u počítače, na kterém je možno stříhat. Navíc je potřeba sehnat rekvizity k tematicky laděným videím: Někdo potřebuje opravdu kvalitní techniku, aby mohl streamovat hry, jiný si vybavil domácí studio třeba make-upem, aby mohl světu ukázat své maskérské umění. Možnosti jsou v podstatě nepřeberné a každé zaměření vyžaduje jinou přípravu a techniku. A to opravdu něco stojí!
Kupříkladu takový mikrofon, přestože si to řada lidí nemyslí, je rozhodně potřeba. Jinak kvalitního zvuku nelze dosáhnout. Ať už tvůrce zvolil takzvaný klopák, anebo nějaký větší snímač zvuku, pravděpodobně ho má, i když ho třeba ve výsledném obraze není vidět. Je schovaný mimo zorné pole kamery. Možná jste si všimli, že se některým youtuberům lesknou oči – to proto, že jsou nasvíceni. A pravděpodobně jim k tomu nestačila stolní lampička po starší sestře. Alespoň základní technická zdatnost je tedy nutností. Vše nejen vybrat, zaplatit, ale i správně zapojit a nastavit, to není jen tak.
Ve chvíli, kdy je všechno připraveno na svém místě, je potřeba nápadu a samotného počinu. Někteří provádějí rešerše, jiní tvoří dokonce scénář a zvou si hosty. Myslíte si, že youtuber má vždycky dobrou náladu a pokaždé se mu chce točit? Možná. Ale taky je to jenom člověk a může ho zasáhnout jak lenora, tak opravdu závažné trápení. Přesto se musí donutit pracovat. Už jste se někdy pokoušeli dokopat k něčemu, do čeho se vám za boha nechtělo? Prokrastinovali jste? Pak víte, jaké to je. Youtuber se samozřejmě může na všechno vykašlat a nevyrábět, ovšem ti, kterým na jejich tvorbě záleží a mají z ní navíc třeba i hlavní příjem, si nemohou dovolit jen tak hodit veškeré aktivity, případně i smluvené spolupráce, za hlavu. Není nic snazšího než být zapomenut, začít publikum nudit nebo ho přímo znechutit.
Postprodukce je také částí procesu, kterou je potřeba vyřešit. Co alespoň základní střih? Věřte tomu, nebo ne, finální úprava videa může trvat i mnohem déle než natáčení samotné. Už jste si někdy vybírali třeba filtr na fotku? Pokud ano, pak asi víte, že čas v takový moment běží jako splašený a nestihnete se ani rozkoukat a několik minut je v tahu. Video je mnohem náročnější. Je zapotřebí alespoň toho nejjednoduššího programu, který dopomůže všechno poskládat a odstranit to, co se nepovedlo.
Kdo není schopen nebo nemá kapacity svá videa editovat, musí si domluvit někoho, kdo to udělá za něj. A to pravděpodobně – minimálně v dlouhodobém horizontu – není zadarmo. Všimli jste si, že ve videích často hraje podkresová hudba? Zaznamenali jste, že se autor pokusil o intro a o zakončení? Možná vás ani nenapadlo přemýšlet nad tím, kolik času zabrala infografika, která doprovází celé povídání. A co prostřihy anebo ilustrační záběry? Ani ty se do výsledného videa nevlepily samy. A ani tím snaha, které jste si možná na první pohled nevšimli, nekončí. Ocenili jste, že se dáma, která sedí před kamerou, třeba načesala a nalíčila? Ono i to pečlivě nastražené pozadí často nezafungovalo jen tak bez pomoci.
A na čem, že vlastně tito lidé vydělávají? Na zájmu o jejich práci, samozřejmě. Ovšem peníze za zhlédnutí nejsou až taková hitparáda, jak si možná myslíte. Pokud se na vaše video podívá tisíc lidí, neznamená to, že jste si právě vydělali na nájem. Navíc odměny se nezačnou sypat hned – musíte počkat, než se váš kanál dostane za jisté minimální mezníky, a na to je potřeba napřed zaujmout alespoň nějaké publikum. Ale kde ho vzít? Jak udržet jeho pozornost? To jsou otázky, které si jistojistě pokládá každý, kdo se kdy pokusil stát youtuberem. Protože pokud nikoho nezajímáte, jste stále jen člověk, který nahrává obsah na internet, ale živobytí si musí zajistit jinak. Kde potom brát čas a energii na obojí? To je další dobrý point k řešení.
A co tedy takovou internetovou hvězdičku reálně živí? Úspěšnější tvůrci často navazují spolupráce s firmami, které propagují, a jsou placeni za to, že jejich produkty či služby doporučí, nebo alespoň ukáží. Ale to není z reklamy všechno. Pomáhá jim i ta, která vám vyskakuje, když se na jejich práci díváte. Spousta youtuberů má navíc svůj merch – tedy prodává různé předměty se svým jménem, logem, citátem či čímkoli, co je má nějak připomínat. A mimochodem – věděli jste, že YouTube je opravdu citlivý nejen na porušování autorských práv, ale i na některá témata, nebo třeba vulgarismy či nahotu? No jo… i když je video hotové a všechny podmínky pro vyplácení za zhlédnutí splněné, může se dost dobře stát, že bude video demonetizované. Rozhodně je dobré se napřed prokousat pravidly, a to je taky plán na pár dlouhých večerů.
Tak co, stále si myslíte, že stát se youtuberem je tak snadné? Jste kreativní a technicky zdatní natolik, abyste zvládli všechny aktivity, které například u filmu nebo v televizi zastává hned několik profesionálů? Investovali byste do vybavení, případně zaplatili byste si někoho, kdo by vám pomohl s tím, co je vám cizí, nebo na to nemáte nervy? Zřídili byste si všechny podpůrné platformy a vymysleli a zrealizovali prodej merche? A především: Získali a udrželi byste si sledující? Hravě byste zaujali firmy, aby vám nabídly spolupráci? Ano? Pak směle do toho! Na internetu je krásné to, že není potřeba dojít na žádný pohovor. Stačí, když budete zajímaví. To je ovšem opravdu náročná podmínka.