Oblékněte se bezpohlavně. Nový módní trend dá všem pocit svobody
Straight friendly
Zdroj: iStock

Oblékněte se bezpohlavně. Nový módní trend dá všem pocit svobody

Už v roce 1983 poznamenal známý japonský módní návrhář Yohji Yamamoto: „Myslím, že moje pánské oblečení vypadá na ženách stejně dobře jako moje dámské oblečení. Vždycky mě zajímalo, kdo rozhodl o tom, že by měl být rozdíl v oblékání mužů a žen.“ Ačkoliv se ale Yamamotova móda u specifických skupin klientely setkávala s určitým ohlasem, základní myšlenka „genderless“ (tedy bezpohlavní) módy byla v devadesátých letech minulého století považována za víceméně skandální. Ale dnes je všechno jinak. Ovšem zatímco ženy již po mnoho let mají v šatnících i různé pánské prvky, muži stále váhají, pokud si mají pořídit něco, co je tradičně považováno za „dámské“…Na druhou stranu ti, kdo prostřednictvím svého oblečení nechtějí své pohlaví deklarovat, již na trhu najdou celé unisexové řady. K čemu je ale „bezpohlavní móda“ dobrá?
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
31. 8. 2020

Móda, která není pro každého/každou

Dalo by se říci, že i díky sociálním médiím se svět módy začíná progresivně měnit, provokativní móda se totiž hlásí o slovo a jak naznačuje praxe, to, co bylo ještě před nedávnem považováno za nepřijatelné faux pas, je dnes minimálně do jisté míry normalizováno. Zatímco v případě žen pánské prvky v šatnících ale již nikoho příliš nepřekvapí, u mužů ani růžová košile nebo triko stále nepatří mezi všeobecně přijímaný standard.  Přesto se však začaly i světoznámé značky začaly zaměřovat na produkci poměrně netradičních pánských kousků – Dior tak představil např. průhledné pánské košile, Thom Browne přímo na sociálních sítích promuje muže v podpatcích a sukních a značka Nike na trh uvedla genderově neutrální sportovní kolekci. Mnohé celebrity si pak zamilovaly takové oblečení, v němž se cítí pohodlně a nejsou omezeny žádnými pravidly a očekáváními. A přesně z toho důvodu je na vzestupu i genderless móda – taková, která na pohlaví nositele/ky stručně řečeno kašle.

<Path> Divoké módní zítřky – digitální oblečení vytvořené v počítači ušetří místo ve skříni i příroduZdroj: vogue.com, esquire.com, elle.com

„Způsob, jakým se oblékáme, je ve větší míře odrazem toho, jak vnímáme genderové role, tedy jaké je naše chápání toho, co je ženské a co mužské,“ tvrdí futurista Doug Stephens, který se zaměřuje na předpovědi týkající se změn v maloobchodním průmyslu. S ohledem na to, že právě genderové role jsou v posledních letech stále více narušovány, začíná docházet k postupnému stírání rozdílů mezi pohlavími také v módě – a na frak tak dostává i tradiční módní identita žen a mužů. „Pokud budou lidé podobně progresivní v názorech na to, co znamená být ženou či mužem, i v budoucnu, nepochybně budeme svědky proměny módního světa, v němž se budou stále častěji objevovat také progresivnější módní návrhy – ty nám vlastně pomohou danou společenskou změnu vstřebat,“ doplňuje pak Stephens.  

Mladí – otevřenější – lidé žádají zbrusu novou módu

A zdá se, že zatím je nám progresivita docela vlastní, ve Finsku tak již dokonce obchodní dům Stockmann vyzkoušel otevření celého jednoho podlaží zaměřeného na genderově neutrální módu s tím, že některé severské noviny již rovnou odhadovaly, že by časem mohlo dojít také ke zrušení dámského a pánského oddělení. Ačkoliv zejména Norsko, Finsko a Švédsko patří s ohledem na otevřenost společenským změnám mezi ty nejvíce pokrokové státy, podle britské módní odbornice Sary Magionni vyrůstá skutečně zbrusu nový trh – po genderově neutrální módě již existuje regulérní poptávka, která plyne z proměn smýšlení lidí, rozhodně se tedy již nejedná jen o bláznivý výstřelek. „Především mladá generace je ohleduplnější k identitám ostatních, je rozmanitější a proměnlivější ve ve smyslu vlastní sebeidentifikace,“ upřesňuje Magionni. To všechno je nepochybně skvělé, ale jakou konkrétní představu by měl člověk o genderově neutrální módě vlastně mít?

Genderově neutrální móda v praxi

V posledních letech se i mnohé módní řetězce prakticky předháněly v uvedení unisexových (tedy vhodných jak pro ženy, tak i muže) kolekcí. Problém je, že klasicky se skládaly z univerzálně bílých triček, mikin a pytlovitých džínů, což zrovna za progresivní posun v módě označit nelze (o překročení norem ani nemluvě). Jako hnací motor genderově neutrální módy přitom  bývá označována na jedné straně funkčnost a na straně druhé možnost vyjádřit vlastní individualitu.

Co by tedy bylo skutečně osvícené, by naopak byl prodej šatů, obleků, kravat i kabelek jednoduše tak, aby se každý mohl neomezeně rozhodnout, po čem touží – ale zároveň aby se v daném outfitu následně necítil nepatřičně. A k tomu má i dnešní společnost nepochybně ještě hodně daleko. Na druhou stranu již na trhu existují přímo značky, které se zaměřují výhradně na produkci genderless módy, která v jejich podání vypadá rozhodně přesvědčivěji, než když se o něco podobného pokouší známé řetězce. Genderově neutrální móda může být totiž i velmi kreativní – na trhu jsou tak i základní kousky (trika, kalhoty, bundy), které mohou bez rozdílu nosit jak ženy, tak i muži, přitom si však lze dokoupit další odnímatelné prvky dle vlastního vkusu a chuti (límce, rukávy apod.). A to je rozhodně jiný level než bílé triko a neforemné kalhoty.

Další možností, jak se genderově inkluzivní design může odlišit od běžného módního sektoru, je pak odklon od klasických střihů, které zdůrazňují siluetu (nutno říct, že to neznamená, že by oděv měl vypadat jako pytel) a také od různých grafických zdůraznění prsou, pasu apod. I proto různé drobné značky zaměřující se na genderless módu volí jemné přírodní tkaniny, díky nimž se oblečení přirozeně přizpůsobí tělu nositele/ky. Další možností je užití zcela nové velikostní kategorizace mimo běžně zažité značení písmeny nebo číselnými systémy.

<Path> Bude genderfluidní móda „nová černá“? Co to je, proč by vás měla zajímat a jak ji nositZdroj: insigths.klarna.com, heuritech.com,

Jak se mění společnost, mění se i móda

Ačkoliv i podle futuristy Douga Stephense bude v módě potřeba odlišit pánské a dámské oblečení z jednoduchého důvodu rozdílnosti postav a související odlišnosti střihů, neznamená to, že se styl a podoba módy nebudou posunovat významně kupředu. Jednou z největších příležitostí, jak začít v módě stírat rozdíly mezi pohlavími, jsou pak doplňky – tašky či boty, které lze vyrobit poměrně bez obtíží v unisexové podobě. Jedním ze zářných příkladů jsou pak i slavné boty Tabi, které mají oddělený palec od ostatních prstů (viz foto v galerii). Zejména v 80. letech se jednalo o módní revoluci, již si oblíbily především ženy. Ale loni zažil model svou „renesanci“ – a dokonce v podobě na podpatku se stal hitem mezi muži. Určitá cestu tu tedy je – a jak se ukazuje, i muži se začínají zbavovat předsudků vůči kouskům, které byly tradičně součástí šatníků žen. A tak se třeba za pár (desítek) let dočkáme i toho zrušení dámských a pánských oddělení v obchodech a také v domácnostech budeme jednoduše sdílet jednu skříň…

Populární
články

Už jste někdy odešli z kina předčasně jen kvůli tomu, že byl snímek příliš nechutný? S nejnovějším hororem to budete moct napravit
KULTURA

Nový horor šokuje svou extrémní brutalitou. Diváci opouští kina už po několika minutách promítání

Autor: Michal Černý
Pro lepší zdraví vaší nervové soustavy stačí několik běžných potravin a chvilka pohybu, kterou zvládnete i o polední pauze
TĚLO & MYSL

Máte „pocuchané“ nervy nebo časté výpadky pozornosti? Krmte a trénujte „hospodyni“ ve svém mozku, navrhují vědci

Autor: Veronika Košťálková
Účast sportovně založeného Theodora, který se netají svojí tranzicí, v soutěži Prostřeno! vzbudila spoustu emocí
AKTUALITY

Do pořadu Prostřeno! se „přišel zviditelnit“ trans muž Theodor. „Budu se muset oklepat,“ reagoval na tranzici zaskočený soupeř

Autor: Veronika Košťálková
Z nového průzkumu vyplývá, že některé páry preferují oddělené hotelové spaní už v rané dospělosti
CESTOVÁNÍ

„Spánkový rozvod“ na dovolené? Půlka mladých párů nechce na hotelu společný pokoj, každý třetí odmítá spát v jedné posteli

Autor: Veronika Košťálková
„Byl jsem přesvědčený, že musím být ten dokonalý, schopný a příjemný chlap, který všechno zvládá,“ vypráví Václav o svém zhroucení
LIDÉ

„Byl jsem přesvědčený, že musím být ten dokonalý, schopný a příjemný chlap, který všechno zvládá,“ vypráví Václav o svém zhroucení

Autor: Irena Piloušková
Libuše až po 50 letech focení konečně získává uznání, které si zasloužila už dávno. Ale jak sama říká, vše přichází, kdy má
LIDÉ

„LGBT komunita byla dříve čistší a více propojená,“ říká fotografka Libuše Jarcovjáková. Dokument o jejím životě právě vstoupil do kin

Autor: Michal Černý
Manželský pár biohackerů údajně nechce žít věčně, ale spíše maximalizovat počet zdravých let
TĚLO & MYSL

„Chceme spolu žít až do 150 let,“ tvrdí manželé se zálibou v biohackingu. Rutinu, jakou denně praktikují, ale doma těžko napodobíte

Autor: Veronika Košťálková
Na první pohled Rosa září pozitivní energií...
LIDÉ

„To, že mě vychovaly dvě mámy, na mě mělo pozitivní i negativní dopad,“ tvrdí Rosa, která Čechům vzkazuje: „Buďte tolerantní a učte to hlavně své děti“

Autor: Jakub Starý
Generace Z posouvá hranici dospělosti až do věku 27 let, a to i z důvodu zajištění finanční nezávislosti
LIDÉ

Generace Z věří, že dospělost začíná až ve 27 letech. Důležitější než dosažení určitého věku je prý finanční nezávislost

Autor: Michal Černý
Předstírání práce je nový trend...
LUI BUSINESS

Dělám, že něco dělám: Stále více lidí v zaměstnání práci předstírá. Ti, kdo při práci nejsou vidět, se totiž (údajně) flákají

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop