Oblékněte se bezpohlavně. Nový módní trend dá všem pocit svobody
Móda, která není pro každého/každou
Dalo by se říci, že i díky sociálním médiím se svět módy začíná progresivně měnit, provokativní móda se totiž hlásí o slovo a jak naznačuje praxe, to, co bylo ještě před nedávnem považováno za nepřijatelné faux pas, je dnes minimálně do jisté míry normalizováno. Zatímco v případě žen pánské prvky v šatnících ale již nikoho příliš nepřekvapí, u mužů ani růžová košile nebo triko stále nepatří mezi všeobecně přijímaný standard. Přesto se však začaly i světoznámé značky začaly zaměřovat na produkci poměrně netradičních pánských kousků – Dior tak představil např. průhledné pánské košile, Thom Browne přímo na sociálních sítích promuje muže v podpatcích a sukních a značka Nike na trh uvedla genderově neutrální sportovní kolekci. Mnohé celebrity si pak zamilovaly takové oblečení, v němž se cítí pohodlně a nejsou omezeny žádnými pravidly a očekáváními. A přesně z toho důvodu je na vzestupu i genderless móda – taková, která na pohlaví nositele/ky stručně řečeno kašle.
„Způsob, jakým se oblékáme, je ve větší míře odrazem toho, jak vnímáme genderové role, tedy jaké je naše chápání toho, co je ženské a co mužské,“ tvrdí futurista Doug Stephens, který se zaměřuje na předpovědi týkající se změn v maloobchodním průmyslu. S ohledem na to, že právě genderové role jsou v posledních letech stále více narušovány, začíná docházet k postupnému stírání rozdílů mezi pohlavími také v módě – a na frak tak dostává i tradiční módní identita žen a mužů. „Pokud budou lidé podobně progresivní v názorech na to, co znamená být ženou či mužem, i v budoucnu, nepochybně budeme svědky proměny módního světa, v němž se budou stále častěji objevovat také progresivnější módní návrhy – ty nám vlastně pomohou danou společenskou změnu vstřebat,“ doplňuje pak Stephens.
Mladí – otevřenější – lidé žádají zbrusu novou módu
A zdá se, že zatím je nám progresivita docela vlastní, ve Finsku tak již dokonce obchodní dům Stockmann vyzkoušel otevření celého jednoho podlaží zaměřeného na genderově neutrální módu s tím, že některé severské noviny již rovnou odhadovaly, že by časem mohlo dojít také ke zrušení dámského a pánského oddělení. Ačkoliv zejména Norsko, Finsko a Švédsko patří s ohledem na otevřenost společenským změnám mezi ty nejvíce pokrokové státy, podle britské módní odbornice Sary Magionni vyrůstá skutečně zbrusu nový trh – po genderově neutrální módě již existuje regulérní poptávka, která plyne z proměn smýšlení lidí, rozhodně se tedy již nejedná jen o bláznivý výstřelek. „Především mladá generace je ohleduplnější k identitám ostatních, je rozmanitější a proměnlivější ve ve smyslu vlastní sebeidentifikace,“ upřesňuje Magionni. To všechno je nepochybně skvělé, ale jakou konkrétní představu by měl člověk o genderově neutrální módě vlastně mít?
Genderově neutrální móda v praxi
V posledních letech se i mnohé módní řetězce prakticky předháněly v uvedení unisexových (tedy vhodných jak pro ženy, tak i muže) kolekcí. Problém je, že klasicky se skládaly z univerzálně bílých triček, mikin a pytlovitých džínů, což zrovna za progresivní posun v módě označit nelze (o překročení norem ani nemluvě). Jako hnací motor genderově neutrální módy přitom bývá označována na jedné straně funkčnost a na straně druhé možnost vyjádřit vlastní individualitu.
Co by tedy bylo skutečně osvícené, by naopak byl prodej šatů, obleků, kravat i kabelek jednoduše tak, aby se každý mohl neomezeně rozhodnout, po čem touží – ale zároveň aby se v daném outfitu následně necítil nepatřičně. A k tomu má i dnešní společnost nepochybně ještě hodně daleko. Na druhou stranu již na trhu existují přímo značky, které se zaměřují výhradně na produkci genderless módy, která v jejich podání vypadá rozhodně přesvědčivěji, než když se o něco podobného pokouší známé řetězce. Genderově neutrální móda může být totiž i velmi kreativní – na trhu jsou tak i základní kousky (trika, kalhoty, bundy), které mohou bez rozdílu nosit jak ženy, tak i muži, přitom si však lze dokoupit další odnímatelné prvky dle vlastního vkusu a chuti (límce, rukávy apod.). A to je rozhodně jiný level než bílé triko a neforemné kalhoty.
Další možností, jak se genderově inkluzivní design může odlišit od běžného módního sektoru, je pak odklon od klasických střihů, které zdůrazňují siluetu (nutno říct, že to neznamená, že by oděv měl vypadat jako pytel) a také od různých grafických zdůraznění prsou, pasu apod. I proto různé drobné značky zaměřující se na genderless módu volí jemné přírodní tkaniny, díky nimž se oblečení přirozeně přizpůsobí tělu nositele/ky. Další možností je užití zcela nové velikostní kategorizace mimo běžně zažité značení písmeny nebo číselnými systémy.
Jak se mění společnost, mění se i móda
Ačkoliv i podle futuristy Douga Stephense bude v módě potřeba odlišit pánské a dámské oblečení z jednoduchého důvodu rozdílnosti postav a související odlišnosti střihů, neznamená to, že se styl a podoba módy nebudou posunovat významně kupředu. Jednou z největších příležitostí, jak začít v módě stírat rozdíly mezi pohlavími, jsou pak doplňky – tašky či boty, které lze vyrobit poměrně bez obtíží v unisexové podobě. Jedním ze zářných příkladů jsou pak i slavné boty Tabi, které mají oddělený palec od ostatních prstů (viz foto v galerii). Zejména v 80. letech se jednalo o módní revoluci, již si oblíbily především ženy. Ale loni zažil model svou „renesanci“ – a dokonce v podobě na podpatku se stal hitem mezi muži. Určitá cestu tu tedy je – a jak se ukazuje, i muži se začínají zbavovat předsudků vůči kouskům, které byly tradičně součástí šatníků žen. A tak se třeba za pár (desítek) let dočkáme i toho zrušení dámských a pánských oddělení v obchodech a také v domácnostech budeme jednoduše sdílet jednu skříň…