Muži milují trend #mandora. Hranice mezi dámskými a pánskými šperky postupně mizí, proto muži ztrácejí zábrany a jsou častěji sami sebou
Zatímco ženy se šperky nezřídka doslova zdobí, muži je v historii využívali spíše k tomu, aby jasně ukázali, jaké je jejich společenské postavení a bohatství. Před cca 6 000 lety, ve starověkém Egyptě, Římě, ale i Mezopotámii bylo tedy nošení šperků z mědi, ale samozřejmě i zlata i stříbra mezi muži naprosto běžnou praxí. V Egyptě byly zlaté šperky navíc považovány za symbol nejvyšší moci, a tak platila přímá úměra – čím větší šperk je, tím významnějším je jeho nositel. To muži v Mezopotámii zase nosili masivní náhrdelníky, náramky na kotnících a také množství prstenů doslova posetých drahokamy – v rámci této kultury totiž lidé věřili, že takto zaženou zlo a ochrání se před zraněními ve válkách.
Ovšem ani v novodobější historii nebyly pánské šperky tabu – počátkem 19. století získaly na popularitě poté, co se Napoleon stal císařem. Nakonec si různé typy šperků oblíbili muži napříč Evropou – opět s jasným záměrem: dát najevo politickou moc, sílu a postavení.
Faktem ale je, že s postupujícím časem se způsoby nošení šperků změnily. Ve století dvacátém tak již rozhodně nebylo běžné, aby se muži zdobili kusy zlata a dávali okatě najevo, jak jsou majetní (a důležití). Šperky se postupně staly spíše nenápadným doplňkem a pomineme-li hip-hopovou a rapovou kulturu 80. let minulého století, pro niž se masivní řetízky (či spíše řetězy) na krku staly symbolem, v dnešní době muži upřednostňují spíše šperky drobné a více spojované s „mužstvím“ – tedy luxusní hodinky, spony na kravaty, manžetové knoflíčky. Že by si tedy dnešní muži nemohli dopřát nějaký ten kousek blyštivého zlata či stříbra?
Šperky pro každého/každou
Pro příklady bourání (módních) hranic není třeba chodit nijak daleko. Značku Pandora zná i v Česku nepochybně prakticky každý. O její popularitě svědčí také fakt, že i Češi, kteří právě na fronty na (tehdy nedostatkové) zboží historicky nevzpomínají zrovna v dobrém, byli letos před Vánoci ochotni stát právě před prodejnami této značky v dlouhých řadách, aby uspokojili přání svých přítelkyň, manželek a všech dalších blízkých žen.
Jsou ale šperky Pandora určeny skutečně jen ženám? V každé prodejně je sice i drobný sortiment pánských kousků, značka však dlouho platila za ryze dámskou doménu...
Jenže časy se mění. A stále více se tak objevují i muži, kteří právě na šperky z Pandory nedají dopustit. V internetovém prostředí se již objevuje i termín „Mandora“ – a ten odkazuje právě k mužům, kteří hodili „pravidla“ za hlavu a rozhodli se, že si nějaký ten šperk z Pandory pořídí. A není jich málo. Vlastně se mezi ně – možná trošku paradoxně – řadí i sami návrháři značky. Ti stigma mužů s náhrdelníky a náramky bourají a sami tak produkty, které navrhují, hrdě nosí.
Ať vás provází (módní) s/Síla!
Přitom právě šperky Pandora nezřídka naplňují základní aspekty genderless módy, tedy módy, pro kterou pohlaví nesehrává rolí. Pravděpodobně nejpopulárnější kousek – náramek, který je možné doplňovat nespočtem různých přívěsků a korálků – lze totiž personalizovat v takové míře, že něco svému srdci blízkého musí v nabídce najít skutečně úplně každý/á.
Důkazem pak může být i speciální kolekce Disney (nyní s Mickey Mousem/Minie), Harry Potter, ale třeba i Star Wars. Ozdobit náramek lze nyní kromě temného Darth Vadera i postavou „Baby Yoda“ ze současného hitu Mandalorian (a samozřejmě je tu i náležitá symbolika: „Ať vás provází s/Síla“). Ovšem bez ohledu na konkrétní výběr, který je samozřejmě mnohem širší, by se měl každý/á zdobit šperky dle vlastního vkusu – a rozhodně ne dle pohlaví…Stačí jen troška módní odvahy (a třeba i té síly)!