Kia e-Soul aneb Vůz, který svůj název nedostal náhodou. Překvapí především dynamickou jízdou a kvalitním soundsystémem

Měl jsem velkou radost, že se mi pod ruce dostal jeden z elektromobilů značky Kia. V tomto případě šlo o model e-Soul v provedení Executive s větší kapacitou baterie (64 kWh) a silnějším elektromotorem o výkonu 150 kW. Těšil jsem se na to, až zjistím, zda tohle auto opravdu nějakou duši skrývá, nebo jen nese název, se kterým nemá absolutně nic společného. Jak si tento offproud (rozumějte elektromobil) v našem testování vedl?

Hravý design 

Design vozu vypadá velmi hravě. Ze všeho nejvíc se mi líbí provedení čelní masky, ale moc hezky vypadá vůz také z bočního pohledu. Co mě naopak moc nezaujalo, je zadní část. Ta mi připadá, lidově řečeno, „nemastná-neslaná“. To však dle přiložených fotografií můžete ohodnotit sami.

Mám za to, že Kia e-Soul je tím správným automobilem pro všechny hravé a veselé lidi, kteří se rádi baví životem. Nejen z pohledu tvarů a mnoha dalších věcí, o kterých se ještě zmíním, ale také z důvodu nabízených barevných kombinací. Já jsem testoval variantu v provedení kombinace modré a černé barvy, které vozu dodávaly zasloužený „fresh look“. Dvoubarevná provedení jsou samozřejmě k dispozici i v jiných variantách.

Útulný interiér

I přes velmi kompaktní rozměry (délka 4195 mm, výška 1605 mm, rozvor 2600 mm a šířka bez zrcátek 1800 mm) jsem byl překvapen velikostí vnitřního prostoru. Na první dobrou interiér působí opravdu útulně a stejný dojem zůstal i po několika stovkách kilometrů. Sedadla jsou velmi příjemná a dobře se sedí také v druhé řadě sedadel. Vzhledem k tomu, že karoserie pozvolně neklesá, i pasažéři většího vzrůstu mají vzadu dostatek místa nad hlavou.

Před řidičem se tyčí tříramenný kožený multifunkční volant, který po stranách nabízí ovládání infotainmentu a hlasového asistenta (levá strana) a na pravé straně intuitivní ovládání adaptivního tempomatu. Pod volantem se na obou stranách nachází pádla, která však v tomto autě slouží pro ovládání intenzity rekuperace. Trochu dál narazíte i na dobře čitelnou digitální přístrojovou desku a head-up displej, jehož viditelnost zase tak dobrá není, jste-li většího vzrůstu.

Zaujalo mě, jak je uvnitř vozu řešeno vše tzv. „do kulata“. Mám na mysli například displeje digitálního budíku, ovládání na volantu, ale i středový displej či kulatý ovladač pro volbu směru jízdy. Vše je provedeno v zaoblených tvarech. Možná se tím designéři snažili vyvážit hranatý design karoserie. Tak či onak vypadá provedení interiéru opravdu svěže.

Pohled do interiéru vozu
Foto: se svolením Juan Calderón

Vše se ovládá velmi dobře a intuitivně a nebyl jsem svědkem ani žádné výrazné prodlevy. Dobře funguje i propojení s mobilními telefony pomocí Apple CarPlay či Android Auto, což jsem ve voze využíval nejčastěji. Auto může být ve spojení s vašim telefonem i mimo jízdu a to díky aplikaci, která zobrazuje informace o nabíjení, vyhřívání a chlazení vozu. V této aplikaci se můžete podívat také na statistiku jízd nebo si pohodlně naplánovat další cestu.

Pod středovým displejem se nachází ovládání dvouzónové klimatizace a pod ním úložný prostor s místem pro bezdrátové nabíjení telefonu. Jak už jsem naznačil, směr jízdy volíte za pomoci kulatého ovladače, které se nachází na středovém tunelu. Spolu s ním zde najdete také tlačítka pro vyhřívání sedadel, tlačítko pro změnu jízdních režimů, vyhřívání volantu, místo pro dva nápoje a loketní opěrku, pod kterou se skrývá poměrně velký úložný prostor. Když už jsme u těch úložných prostor, kufr nabídne příjemných 315 litrů a po sklopení zadních sedadel až 1339 litrů.

V Peci pod Sněžkou vyrostl architektonický skvost. Grand Hotel Hradec sází na top kvalitu a sepětí s přírodou28. 3. 2022

Kéž by každý vůz hrál jako Kia e-Soul

Jakožto DJ a člověk, který velmi často pracuje s hudbou (v aktuální situaci se hodí říct spíše „pracoval“), jsem byl velmi překvapen soundsystémem Harman Kardon. Můžu říct, že jsem doslova nevěřil svým uším. Soundsystémy Harman Kardon znám také z aut jiných značek, ale jako by Kia přidala něco navíc. Ihned po převzetí vozidla jsem jej spároval s mým telefonem, abych si pustil svou oblíbenou hudbu. Samozřejmě jsem se ihned snažil prubnout hlasitost a s každým dalším přidáním volume jsem byl víc a víc překvapený, že stále mohu pokračovat. A není to pouze o hlasitosti, jde také o kvalitu zvuku, který z reproduktorů vychází. Můžu říct, že tohle je fakt silně návykové! Dokonce jsem se jednou přistihl při tom, že začala hrát má oblíbená skladba, když jsem se zrovna blížil ke svému domovu. Pro jistotu jsem tak ještě jednou objel celý blok, abych si ji mohl vychutnat.

Dynamika, která je elektromobilům vlastní

U elektromobilů to není žádná zvláštnost, ale samozřejmě vás vždy trošku překvapí, jak rychlé a svižné vozidlo držíte v rukou. Veškerý výkon totiž máte k dispozici téměř okamžitě a je pravda, že pro nezkušené řidiče je potřeba si trochu zvyknout, než se naučí ovládat elektromobil tak, aby sobě a ostatním neublížili. Tím mám na mysli, že je jednoduché to s pomocí plynového pedálu trochu přestřelit. Nicméně až to vychytáte, je jízda opravdu pořádnou zábavou a zde se opřu o pojmenování automobilu, protože můžu říct, že vaše „soul“ na jízdu s Kia e-Soul rozhodně nezapomene.

Design vozu vypadá opravdu hravě
Foto: se svolením Juan Calderón

Každá trasa s tímto vozem vás prostě bude bavit a to nejen kvůli dynamice, ale i díky tomu, že je uvnitř fakt krásně tichý a tím pádem skvěle odhlučněný, pokud tedy nejedete se mnou a s mou oblíbenou hudbou, protože to zrovna dvakrát tichá jízda není. Vím, zase ta hudba…

Absolutní ticho nastane i po nastartování a díky tomu možná tak trochu nevěřícně zní, že pod kapotou máte k dispozici elektromotor s výkonem 150 kW (204 koní) a s točivým momentem 395 Nm. Když si navíc uvědomíte, že všechnu tuto sílu máte k dispozici okamžitě, zažijete doslova soulgasmus. Na každém semaforu vystřelíte takovou rychlostí, že na vás budou čumět i borci z nastřelených němčourů.

Z 0 na 100 km/h vystřelíte za 7,9 s a svištět můžete rychlostí až 167 km/h. Při jízdě ani nepostřehnete celkovou hmotnost, která se pohybuje okolo 1750 kg včetně normovaného řidiče (75 kg). Bohužel se díky pandemii koronaviru se svou váhou do normovaného řidiče nevejdu, ale i tak jsem si v tomto voze připadal lehký jako pírko.

Pocit plnosti bez jídla? Zdravé hubnutí beze snahy? Jak dobře doopravdy funguje zázrak jménem psyllium30. 3. 2022

Pohodová jízda s tichošlápkem

K dispozici jsou tři jízdní režimy: Eco, Normal a Sport. Jejich změna nemá vliv na to, že by vám nějak ztuhnul podvozek a řízení, ale jde především o reakci na stlačení plynového pedálu. Já jsem nejčastěji jezdil v režimu Eco, což bylo vůbec nejpohodovější. Odezva na stlačení plynového pedálu není tak rychlá, ale jízda je velmi plynulá a příjemná. Navíc šetříte baterii a kdykoliv potřebujete pořádný výkon, například při předjíždění, stačí plynový pedál stlačit na doraz a auto vám ho dopřeje.

Velmi se mi líbilo řízení s pomocí rekuperace, kterou lze ovládat pádly pod volantem. Stačí jen pustit nohu z plynu a automobil začne sám brzdit. Po chvíli si na tento systém řízení (tzv. one pedal driving) zvyknete natolik, že už vůbec nebudete používat brzdu. Kia e-Soul totiž dokáže brzdit až do úplného zastavení.

Dobíjení šťávy

Průměrný dojezd modelu Kia e-Soul (baterie 64kWh) je dle WLTP 452 kilometrů, nicméně reálný dojezd se v průměru pohybuje okolo 350 až 370 kilometrů. Zde opravdu záleží, zda hodně jezdíte po dálnicích a jaké je zrovna roční období, i když u tohoto vozu roční období nehraje až tak velkou roli, jak by se mohlo zdát. Je to díky skvělému tepelnému čerpadlu, které má na svědomí, že dojezd v zimě tolik neklesá. Automobil vás o aktuálním dojezdu samozřejmě neustále informuje, protože se hodně mění podle stylu vaší jízdy. Je pravda, že tohle je zásadní funkce, bez které byste se v žádném elektromobilu neobešli.

Detail předních světlometů
Foto: se svolením Juan Calderón

Výrobce udává průměrnou spotřeba 15,7 kWh na 100 kilometrů, ale já jsem se pohyboval spíše okolo 20 kWh. Je pravda, že zrovna v té době Prahu zasáhla sněhová smršť a silničáři tak trochu zapomněli vyčistit silnice, takže to po celé Praze trochu klouzalo, ale těch 20 kWh si myslím, že je docela pohodový průměr, který se vám těžko podaří přelstít.

Lithium-iontová baterie má využitelnou kapacitu 64 kWh a váží skoro půl tuny. Kromě této verze s prodlouženým dojezdem je k dispozici i baterie s menší kapacitou (39 kWh) a s dojezdem 276 km, nicméně rozdíl v pořizovací ceně je „pouhých“ 100 tisíc korun, takže má určitě větší smysl rozhodnout se pro verzi s delším dojezdem.

Dobíjecí port je umístěn pod předním levým světlem a po odemknutí vozu ho stačí otevřít klasickým zatlačením směrem dovnitř. Kia e-Soul samozřejmě umožňuje rychlonabíjení, kdy máte možnost nabíjet maximální rychlostí až 76 kW, což prakticky znamená že z nuly na 80 % můžete nejrychleji dobít za 54 minut. Ze stejnosměrné nabíjecí stanice 50 kW, kterých je v Česku opravdu mnoho, můžete z 0 na 80 % dobít za 75 minut a budete-li používat domácí wallbox (max 11 kW) z 0 na 100 % kapacity se dostanete za 7 hodin.

Nabíjecí port elektromobilu
Foto: se svolením Juan Calderón

Ideální do města

Kia e-Soul je díky svým kompaktním rozměrům a dalším vlastnostem ideálním vozidlem do města. Tím však v žádném případě nechci říct, že by nezvládla delší cesty a putování za různými výlety, nicméně nejvíc se mi hodí právě do města, kde je velká intenzita nabíjecích stanic a kde má dle mého názoru použití jakéhokoliv elektromobilu největší smysl.

Jak už jsem trochu nastínil, ideálními zákazníky by dle mého názoru mohli být progresivní lidé, kteří se rádi obklopují novými technologiemi, chtějí být „eko“, mají rádi výkon a především jsou to milovníci kvalitní hudby. Myslím si, že pro hudebníky, zpěváky, hudební producenty a další lidi z oboru je tahle „kouzelná kostka“ jako dělaná.

Jako u všech ostatních elektromobilů není ani Kia e-Soul zrovna nejlevnější, což ale neznamená, že za své peníze nedostanete zasloužené „zboží“. Ceníková cena varianty s delším dojezdem a s motorem o výkonu 150 kW je 1 199 980 Kč. Varianta s menší kapacitou baterie a slabším motorem (100 kW) vyjde o 100 000 Kč levněji. Myslím si, že v tomto případě se těch 100 tisíc Kč rozhodně investovat vyplatí.

Závěrem bych rád řekl, že jméno Soul dostal tento model zcela oprávněně, protože duši opravdu má. Je to hravé designové auto, které vás nezklame, ale s každou dynamickou jízdou v doprovodu kvalitní hudby pouze překvapí. Rozhodně neváhejte a jakmile bude možnost, zkuste si domluvit třeba zkušební jízdu a o všech kvalitách se přesvědčte na vlastní kůži.

Zdroj: Jan Witek