Modrá není vždycky dobrá! Trend se posouvá k eliminaci světla, které může zásadně ovlivnit naše zdraví. Víte, jak na to?
Straight friendly
Zdroj: Adobe Stock

Modrá není vždycky dobrá! Trend se posouvá k eliminaci světla, které může zásadně ovlivnit naše zdraví. Víte, jak na to?

Pokrok nezastavíš. Ovšem i s moderními vymoženostmi je někdy potřeba tak trochu zvolnit. Proč? Jak se říká, všeho moc škodí, a tak vás možná nepřekvapí, když se dočtete, že nám v mnohém nedělá dobře modré světlo, které na nás září v posledních letech opravdu z mnoha směrů. Letošní trend se tak dá více než očekávat: Lidé omezují modré světlo ve prospěch zdraví.
Irena Piloušková Irena Piloušková Autor
27. 2. 2023

Zdraví. To bude letos to, oč tu běží. Po dlouhých měsících a vlastně i letech, kdy jsme si velmi intenzivně uvědomovali, jak je zdraví křehké a cenné, se nyní dostáváme do doby, která nad covidem sice nevyhrála, ale začíná se s ním vyrovnávat. A lidé se ptají, jak by mohli co nejvíce prospět nejen svému fyzickému, ale i duševnímu stavu. Dává to smysl. Doba, kterou jsme si prošli, řadu lidí ovlivnila na jejich kondici a je na čase slíbit sobě samému trochu toho hýčkání.

<Path> Fujifilm představuje kapesní fotoaparát Instax Mini 12, který vás okouzlí na první pohled!Zdroj: Fujifilm

Klid po bouři

Koronavirus zaplnil kromě nemocnic i ordinace psychologů. Snad nikdy se v této zemi tak často nemluvilo o emoční stabilitě a duševním zdraví. Lidé se shánějí po terapeutech, přemýšlejí nad návštěvami koučů a jiných (více či méně) odborných poradců, aby si ulevili poté, co prošli prakticky traumatem z opravdu náročného období. Kromě vyhledání odborníka ale není od věci si sami sáhnout do vlastní rutiny a pozměnit to, co se pozměnit dá, aby nám bylo alespoň trochu lépe. Malé krůčky totiž nakonec dokáží dovést do cíle. Hlavní je se do toho pustit!

Péče o sebe sama

Péče o tělo a duši začíná tam, kde se o sebe začínáme starat. A odkud že má člověk začít? Na to neexistuje jednoznačná odpověď. Podstatné je, co danému jedinci pomůže. Ovšem alespoň nastínit obecná pravidla hrubě lze. Doporučuje se pravidelně jíst vyváženou stravu, dbát na spánkový režim, obklopovat se lidmi, se kterými nám je dobře a vyhnout se naopak omamným látkám. Často také můžete slyšet doporučení na pohyb, pobyt venku, pozitivní myšlení a tvoření drobných radostí. Když se ale nad těmito vágními radami, které zvládne dát dohromady asi každý, zamyslíme, je tu něco, co tak trochu ovlivňuje naše životy a vlastně veškeré tyto aktivity. A tím jsou moderní technologie.

Jejich vliv samozřejmě není jen špatný. V mnohém nám technické pokroky pomáhají. Nicméně často se můžeme přichytit při tom, že jednoduše trávíme příliš času u obrazovek, než abychom šli ven. Spíše se zaměstnáváme mobilem, televizí nebo počítačem, než abychom se dobře vyspali, připravili si domácí jídlo, našli si čas na blízké a nové zážitky. Odbýváme se. Ale to není to jediné, co nám právě z obrazovek hrozí.

Technické okénko

Slyšeli jste už o modrém světle a jeho vlivu na naše zdraví? Ne? Nebo jen něco málo? Pojďme se na to podívat zjednodušeně.

Modré světlo je součástí viditelného spektra s vlnovou délkou mezi 380 a 500 nanometry. Toto světlo má krátkou vlnovou délku a hodně energie. Že vám tahle informace vůbec nic nedala? Nevadí, pojďme dál a trochu praktičtěji.

Modrá je… dobrá?

Největším zdrojem modrého světla je slunce. Dodatečnými zdroji jsou třeba LED televize, notebooky, monitory, chytré telefony nebo například tablety. Pokud jde o slunce, je modré světlo tím, co nás přirozeně „probere“ po ránu – vzbuzuje pohotovost. Pomáhá paměti, mozkovým funkcím a náladě „naskočit“. To slunci samozřejmě vděčíme také za růst nejen rostlin a vývoj zraku v dětství. Ale!

Je všude kolem nás

Jak bylo řečeno na začátku, čeho je moc, toho je příliš. Ti, kdo s ranním rozbřeskem začnou koukat do obrazovek a zalézají s nimi pak i večer spát, mají modrého světla jednoduše nadbytek, a navíc poměrně dost blízko očím. Tohle přehnané vystavování modrému světlu během času může způsobit poškození buněk sítnic a problémy se zrakem podobné věkové degeneraci. Přispět taky může bohužel i k šedému zákalu, nebo dokonce rakovině oka. Podle National Eye Institute jsou v tomto děti ještě ohroženější než dospělí, protože jejich oči absorbují modrého světla ještě více než oči dospělých. Jednoduše neumíme bránit.

Jelikož navíc máme tendenci při „zírání“ do obrazovek méně mrkat, oči se méně zvlhčují. Pokud cítíte, že se vaše vidění rozostřuje, bolí vás hlava, krk a ramena, možná jste strávili příliš mnoho času nehnutě před mobilem, televizí nebo třeba počítačem.

Squinting Night Time GIF by Adventure CommunistZdroj: Giphy

Na dobrou noc

Nejspíš jste si v textu výše všimli kusé informace o Slunci a také jeho blahodárných vlivech. Zamyslete se nad tím, co bylo řečeno: Pokud sluníčko napomáhá k tomu, abychom se ráno nejen tak nějak probudili, ale i opravdu probrali, pomáhá nám k tomu právě „přírodní“ modré světlo. Na večer bychom se však měli tomuto světlu ideálně vyhnout.

Pokud máte možnost si nastavit osvětlení v bytě, bílé světlo volte spíše ráno, zažloutlé večer, a to proto, že obsahuje méně modré. Senzory v očích, které jsou neustále „krmeny“ modrou, vysílají tělu informaci, že se má probudit, nikoli jít spát. Dejte jim možnost vyslat signál, který podpoří tvorbu melatoninu a odpočiňte si. Namísto telefonu si do postele vezměte knihu a povinnosti na počítači zkuste zvládnout před večerkou. Udělejte to pro sebe nejen proto, aby se vám lépe spalo.

Je dobré si uvědomit, že vědci bijí na poplach. Například výzkum z roku 2019 varuje: Spánkové cykly, které jsou neustále narušovány modrým světlem, mohou kromě jiného přilévat olej do ohně pokud jde o rozvoj s hormony spojenými tipy rakoviny (jako třeba prostaty nebo prsu); snižují hladinu leptinu, což je hormon, který dává tělu signál, že je najezené, a ovlivňuje i třeba hladinu cukru v krvi. A to už nejsou žádné drobné starosti. Jde o opravdu důrazně zdvižený varovný prst!

<Path> Za nabubřelost mileniálů může generace rodičů. Je odpovědností společnosti přizpůsobit se jejich potřebám, myslí si známý odborníkZdroj: YouTube kanál Team Fearless, simonsinek.com, entrepreneur.com, forbes.com, beresfordresearch.com, theatlantic.com, indeed.com

Reakce výrobců

Není žádným překvapením, že se výrobci elektroniky začínají v posledních letech zamýšlet, jak svým uživatelům alespoň částečně ulevit. Podívejte se do nastavení zařízení, které právě používáte při čtení tohoto článku. Možná o tom ani nevíte, ale třeba má možnost zvolit si režim, který vašim očím trochu uleví. A možnosti, jak ulevit očím, se už nabízejí i v ohledech osvětlení. Například Philips přišel s pro oči šetrným LED osvětlením Eye Comfort.

Podtrženo a sečteno: Následující trend velí jasně – už si nebudeme elektroniku ani osvětlení vybírat jen podle úspory energie a uživatelských preferencí. Do popředí vstupuje velmi důležitý záměr, a to ochrana zdraví.

Zdroj: mayoclinichealthsystem.org, zpravy.aktualne.cz, allaboutvision.com, health.ucdavis.edu, preventblindness.org, webmd.com, healthline.com, YouTube kanál Signify, Blume C, Garbazza C, Spitschan M. Effects of light on human circadian rhythms, sleep and mood. Somnologie (Berl). 2019 Sep;23(3):147-156. doi: 10.1007/s11818-019-00215-x. Epub 2019 Aug 20. PMID: 31534436; PMCID: PMC6751071.

Populární
články

Sprcha ráno, nebo večer? To je otázka...
TĚLO & MYSL

Sprcha ráno, nebo večer? Odborníci bádali nad tím, co je správně. Jejich zjištění asi nikoho moc nepotěší

Autor: Mirka Dobešová
Vzhledem k tomu, že výstup na horu i pohyb v jejím okolí je je zakázán, moc fotek odtamtud neexistuje
CESTOVÁNÍ

Poznejte Gangkhar Puensum, nejvyšší nezdolanou horu na světě, na kterou již 30 let platí zákaz vstupu

Autor: Michal Černý
Dokážete bez opory vstát?
TĚLO & MYSL

Zvednete se ze země bez pomoci rukou? Udržíte rovnováhu? Otestujte svou kondici a zjistěte, zda stárnete zdravě

Autor: Redakce
Je-li čištění intenzivní, může pastu i nahradit
TĚLO & MYSL

Je zubní pasta pro zdraví chrupu nezbytná? Podle odborníků ne – a vznikla jen kvůli zisku výrobců. Zdravé zuby lze zajistit i jinak

Autor: Mirka Dobešová
Nebinarita představuje výzvu jak pro jednotlivce, kteří se s ní identifikují, tak pro zdravotnický systém, který musí najít způsoby, jak jim poskytovat vhodnou péči.
AKTUALITY

„Na nebinaritu nevěřím a vlastně jí ani nerozumím,“ říká přední česká sexuoložka, která se specializuje na trans pacienty

Autor: Michal Černý
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Emerald Kaia se vydá na první plavbu v dubnu 2026
LUXURY TRAVEL

Nahlédněte za oponu luxusního cestování. Jak probíhá plavba jednou z nejexkluzivnějších jachet současnosti?

Autor: Redakce
Erektilní dysfunkce trápí řadu mužů
HOT!

Jak souvisí oprava pneumatik s poruchami erekce? Seznamte se s překvapivým vynálezcem pumpy na penis, automechanikem Osbonem

Autor: Redakce
V rámci festivalu se představí i španělská primabalerína Cristina Aguilera
KULTURA

Co má společného Morava s iberoamerickou kulturou? Víc, než byste mysleli. Dokazuje to již 21. ročník festivalu Ibérica!

Autor: Redakce
Krása Dolomit láká na idylickou glamsport dovolenou
LUXURY TRAVEL

Nový trend „glamsport“ láká na spojení aktivní dovolené s luxusem. Vyzkoušet jej můžete třeba s kolem v italských Dolomitech

Autor: Redakce

E-Shop