Pero, to je potěšení! Luxusní psací nástroje zažívají renesanci a jsou skvělým způsobem jak vylepšit svůj osobní styl
Digitální doba perům prospívá. Není to nesmysl, tradiční psací nástroje se těší čím dál tím větší popularitě. Jejich obliba roste a během covidové pandemie se poptávka ještě zvýšila, především v oblasti luxusních per. Může za to nejen potřeba lidí dát si „digitální detox“, ale také větší dostupnost jak těchto psacích nástrojů, tak také informací o nich. Možná je tedy na čase, abyste i vy svůj repertoár osobních doplňků rozšířili o tohle „potěšení do ruky“.
Nenahraditelný šarm
Plnicí pero je esencí kultury a osobního stylu. Používat ho je v dnešní době zbytečné, a tak ten, kdo píše „plničkou“, ukazuje, že se vědomě rozhodl vybrat si styl před nudnou praktičností. Z krásného pera doslova odkapává sofistikovanost a elegance. Je to šperk a přitom nástroj. Dokonalé spojení krásy a funkčnosti. Není divu, že na plnicí pero nedají dopustit ani ikony jako Johnny Depp, Sylvester Stallone nebo Emma Watson.
Velkým plusem per je také jejich sociální aspekt. Když před někým vytáhnete krásné pero, máte hned postaráno o jeho zájem. A to nejen v komunitě nadšenců, ale i v běžné společnosti. Plnicí pera přitahují pozornost a jsou skvělým tématem k hovoru. Když navíc někomu napíšete své telefonní číslo skvostným perem, místo abyste mu ho vyťukali do mobilu, zanecháte úplně jiný dojem.
Trocha historie
Vynalezeno a patentováno bylo plnicí pero v roce 1809 Frederickem Föschem. K rozmachu ale přispěla až další vylepšení, především vynález hrotu s iridiovou kuličkou (malinká kulička téměř nezničitelného kovu, díky níž pero hladce klouže), ebonitu (předchůdce plastů) a čistě kapalných inkoustů (bez pevných částic). Moderní pero jako takové se zrodilo v rukou Lewise Watermana v roce 1884, který upravil konstrukci tak, že inkoust tekl kontinuálně a stabilně. Pera přestala kapat a ze značky Waterman se stala legenda.
Nejoblíbenější značky
Waterman pochopitelně není jedinou značkou per, která si zaslouží vaši pozornost. Pojďme se podívat na několik brandů, kterými si ostudu rozhodně neuříznete. Stálicí v penálech i kapsách jsou pera Parker. Notoricky známá značka vyrábí dostupné i luxusní kousky a zaručeně ji poznáte podle klipu ve tvaru šípu. Podobné oblibě se těší také výrobky Montegrappa, Cross, nebo Sheaffer. Pokud chcete pero luxusní a nanejvýš tradiční, prohlédněte si sortiment Mont Blanc. Vyrábějí jedny z nejslavnějších per vůbec.
Pro lidi, co s pery začínají, nebo pro ty, kdo nechtějí utratit tolik peněz, se skvěle hodí pera Lamy, která jsou typická moderním designem a špičkovou německou kvalitou. Synonymem pro dostupná pera skvělého vzhledu je také jméno Pilot. Japonská značka, která vyrábí spoustu psacích potřeb a mezi nimi i plnicí pera. Populární je zejména jejich řada Pilot Metroplitan.
Dokonalé přizpůsobení
Toužíte držet v ruce nástroj snů? S plnicím perem si to splníte. Počínaje výběrem samotného pera, až po volbu inkoustu, vše je pevně ve vašich rukou, možností je nepočítaně a vy tak můžete svůj styl a osobní prezentaci vychytat do nejmenších detailů.
Prvním přizpůsobením je volba hrotu. Rozhodujete se většinou už při nákupu, hroty se ale dají i vyměňovat. Základní rozlišení je dle šířky stopy (od extra široké po extra tenkou) a podle tvrdosti, kterou si vybíráte v závislosti na tom, jak moc tlačíte při psaní. Specifické jsou ploché kaligrafické hroty, které podle směru tahu zanechávají různě širokou linku. Podobný efekt dělají flexibilní hroty, u nich o síle linky ale rozhoduje přítlak. Jejich nevýhodou je choulostivost a cena. Většinou jsou totiž ze zlata či jiných drahých kovů.
Samostatná kapitola jsou pak inkousty a papíry. Můžete si koupit bombičky za 20 korun (a není to ostuda), ale můžete také sáhnout po luxusním inkoustu za několik set. Rozpětí kvalit a efektů je ohromující. Barevné, lesklé, matné, voňavé, třpytivé, opaleskující, UV reaktivní, voděodolné… je to jen na vás. Jen ne všechny inkousty vyniknou na běžném papíře. Drahý inkoust je proto vhodné doplnit i kvalitním materiálem, na který píšete.
Pro koho se pera hodí
Možná si říkáte, že plnicí pera jsou sice krásná, ale nehodí se na běžné psaní. Jenže je to naopak. Ano, „plničky“ mají určité nároky na techniku psaní a údržbu, ale ty jsou tak minimální, že je skoro nepostřehnete. Není problém, když píšete rychle, pomalu, ani když na pero tlačíte. Nehodí se snad,jen když píšete tak málo, že by vám v něm pravidelně zasychal inkoust. Pokud chcete minimum práce, vyberte si pero, které používá bombičky (existují i luxusní, nebojte). Fajnšměkři ale volí pera s pístovým mechanismem a kupují si exkluzivní inkousty v lahvičkách.
A co perem psát? Pokud chcete ještě podpořit svůj kultivovaný osobní dojem, můžete sáhnout po „staromileckých“ dokladech elegance, jako jsou komplimentky, navštívenky, ručně psaná blahopřání a další nádherné ukázky vřelého vztahu k druhým lidem. Pro osobní potěšení je pak super psát si třeba deník nebo tzv. bullet journal. Plnicím perem ale můžete samozřejmě napsat i pasivně-agresivní lísteček do kuchyňky v práci. Uvidíte, že si ho užijete ještě mnohem víc.
Pero jako investice
Plnicí pera jsou nejen osobitý doplněk a praktická pomůcka, ale mohou být také zajímavá z finančního hlediska. Stačí chvilka googlení a zjistíte, že se objevují v dražbách a licitace někdy dosahuje astronomických částek. Pokud se vám podaří správný nákup, potom se plnicí pero stává výhodnou investicí. Nemluvíme ale samozřejmě o běžných perech, která jsou v kontinuální výrobě. Z investičního hlediska mají smysl především luxusní limitované série a historická pera jakožto sběratelské kusy.
Je to podobné jako třeba hodinky nebo jiné luxusní zboží – cenu má značka, exkluzivita a také použité materiály. Vlastně je pak skoro jedno, že jde o psací instrument. Vůbec nejdražší plnicí pero se jmenuje Fulgor Nocturnus a jedná se o unikát. Je to superluxusní „šperk“ inspirovaný proporcí zlatého řezu. Tělo má vyrobené z 18karátového zlata potaženého rutheniem a je ozdobeno 945 černými diamanty a 123 rubíny. Kolik takové „pisátko“ stojí? V roce 2010 za něj v charitativní aukci zaplatit anonymní kupující 8 milionů dolarů, tedy asi 177 milionů korun. Tak snad mu v něm nezaschne inkoust.