Koloběžky jsou opět hitem, tentokrát ale ty elektrické, určené dospělým. Proč by vám tento moderní dopravní prostředek neměl scházet?

Jsou cenově dostupné, pohodlné, efektivní, ekologické a člověk na nich bez obtíží zvládne zdolat kratší vzdálenosti. O čem že je řeč? O hitu několika posledních let, elektrických koloběžkách!

Způsoby dopravy z bodu A do bodu B mohou být různé. Pokud ale člověk potřebuje zdolat vzdálenosti v řádech kilometrů, nutně nemusí volit jen auto nebo veřejnou dopravu. A jelikož ne každého láká potit se na kole, může zvolit právě elektrickou koloběžku (ta už totiž dávno není „hračkou pro děti“!). Ačkoliv se jedná o regulérní dopravní prostředek, jeho výhodou je také to, že jej lze přepravovat i ve vlacích, autobusech i běžné MHD a hlavně – člověk k jízdě na elektrické koloběžce nepotřebuje řidičský průkaz, a to navzdory faktu, že na ní lze dosáhnout poměrně solidní průměrné rychlosti okolo 30 km/hod. V každém případě by ale každý, kdo si koloběžku pořídí, měl myslet také na bezpečnost – a rozhodně si pořídit helmu. Ostatně, různých příběhů z cest na koloběžkách kolují na internetu řady. Ale postupně…

„Nechci mít takové děti!“ děsí dědičnost ženu z Mostecka. Že je její bratr LGBT+, považuje za ohrožení pro další generaci rodiny11. 7. 2022

Boom elektrokoloběžek je otázkou posledních let – a je možná docela paradoxní, že do povědomí široké veřejnosti se tyto moderní dopravní prostředky dostaly především díky (či spíše kvůli) firmám, které je ve velkých městech pronajímají. Na tom by ještě nic tak špatného nebylo, kdyby je ovšem uživatelé následně nenechávali ležet doslova kdekoliv. Právě v souvislosti s tím, že koloběžky zaujaly i mediální pozornost, když je policie musela odstraňovat ze skutečně podivných míst (a třeba i lovit z řek apod.), se dostalo širšího zájmu i tzv. mikromobilitě. A elektrické koloběžky, které jsou dnes na trhu dostupné především ve verzích ke stání (existují však i modely, jež lze proměnit v klasické skútry s možnosti sezení), se postupně staly hitem.

Jak jsme se ale sami mohli přesvědčit, již dávno se však výrobci koloběžek nezaměřují (jen) na děti – koloběžky tak (model od modelu) zvládnou s přehledem přepravovat i člověka o hmotnosti 100 a více kilo, dojezdová vzdálenost se pak odvíjí od kapacity baterie, v průměru ale na jedno nabití dokáže koloběžka ujet i kolem 25-50 km. To platí i pro elektrokoloběžku LAMAX E-Scooter S11600, která kromě skvělých jízdních vlastností a rychlosti až 25 km/hod. může nalákat i na užité moderní technologie (lze ji prostřednictvím mobilní aplikace např. zamykat) a velmi příznivou cenu – k dostání je totiž za cca 10 tisíc korun. Již to by možná mohlo někoho přesvědčit k tomu, aby začal o nákupu elektrické koloběžky uvažovat. A pro ty, kteří pochybují, máme ještě nějaké ty důvody navíc…

Šetrnost k přírodě i peněžence

Samozřejmě, že univerzálně nahradit auto koloběžkou možné není. Ale např. ti, kteří bydlí nedaleko od zaměstnání, skutečně mohou zkusit alespoň v hezkých dnech vyměnit běžné dojíždění autem za cestu na koloběžce. Řešením jsou ale koloběžky i pro ty, kteří nemají řidičský průkaz (a jízda na kole jim nic moc neříká…). Kromě toho, že díky koloběžce lze docela výrazně ušetřit na pohonných hmotách (zejména při současných cenách paliv může tato alternativa rozhodně přijít vhod), zároveň každý „koloběžkář“ vlastně šetří přírodu. Konkrétně zmiňovaná koloběžka LAMAX S11600 je pak vybavena motorem o síle 350W a velkokapacitní baterií, která se dobíjí i při brzdění. V průměru pak tato koloběžka na jedno nabití ujede cca 40 km (stabilní rychlost je možné udržovat i díky tempomatu) – přičemž informace o stavu baterie ukazuje na přehledném displeji.   

Rychlost především

I když rychlost elektrických koloběžek samozřejmě není s autem srovnatelná, asi jen málokomu je třeba více vysvětlovat, jaká dopravní situace panuje ve městech v ranní a odpolední špičku. A pak už nezáleží na tom, zda v zácpě stojíte ve vlastním voze nebo v MHD – můžete jen závistivě sledovat ty, kterým se podaří extrémnímu provozu uniknout, třeba i díky tomu, že se rozhodli pro jiný dopravní prostředek (tedy, rozhodně nikoho nenabádáme, aby se vypravil na elektrokoloběžce třeba na Jižní spojku, ale zároveň rozhodně existuje řada možností, jak tenhle moderní dopravní prostředek využít i v Praze). Skvělou vlastností řady elektrických koloběžek je také to, že je možné je docela prakticky složit, díky čemuž je lze vzít (i díky příznivé váze, která se i v případě zmiňované koloběžky LAMAX pohybuje kolem 13 kg) s sebou téměř kamkoliv.

To jsme ostatně měli možnost sami vyzkoušet, zejména pohyb v centru metropole byl s touto koloběžkou opravdu radost. Totéž ale platí třeba pro drobné výlety, koloběžku stačilo jen snadno složit a příměstkou linkou vyjet do přírody. Snadné, rychlé, efektivní!

Tesco se připojuje k barvám duhy, podpoří Pride Business Forum12. 8. 2022

Troška (bezpečného pohybu)

I když i na koloběžce lze samozřejmě „bourat“ (především doporučujeme dát pozor na v okolí pohybující se chodce, ale také různé drobné překážky jako obrubíky, rantly ad., které mohou být opravdu zrádné), pokud člověk vybírá správně a zároveň myslí na nezbytné bezpečnostní prvky, je tento dopravní prostředek také dobrým pomocníkem pro udržení kondice. Ostatně, neustálé sezení v autě, vlaku, autobuse nebo MHD člověku rozhodně nijak neprospívá, a tak není divu, že někteří odborníci dokonce co do škodlivosti přirovnávají důsledky dlouhého sezení k negativním dopadům kouření na lidský organismus. Koloběžka naopak zajistí, že člověk neustále aktivuje svaly k tomu, aby byl ve vzpřímené poloze, i když se to tedy třeba nezdá, takový celodenní výlet na koloběžce dá tělu vlastně docela solidně zabrat. Nemluvě o tom, že jízda sama o sobě je vlastně pohybem na čerstvém vzduchu. Přidá-li se k tomu možnost využití síly nohou v případě, kdy se pohybujete např. v oblastech, kde nelze čerpat všechny jízdní vlastnosti, je pořízení koloběžky de facto určitou investicí do zdraví, kdy ani bezpečnost nezůstává stranou.

Koloběžka LAMAX S1160 tedy samozřejmě disponuje i kompletní bezpečnostní výbavou – sami jsme tak kromě již všech zmíněných výhod velmi ocenili i kvalitní brzdu s vysokou účinností, která brzdila skutečně ihned po stisknutí. Při brzdění se navíc varovně rozbliká zadní LED světlo a po stranách kol také nechybí reflexní páska – jako jezdec je tak každý pro další účastníky provozu dobře viditelný. V každém případě ale platí, že opatrnosti není nikdy dost a minimálně již zmiňované zakoupení helmy by mělo být základním pravidlem pro každého, kdo aspiruje na titul král/ovna koloběžka první... Pak už ale vůbec nic nebrání úspěšnému a ekologickému zdolání prvních „koloběžkových kilometrů“. 

Zdroj: betterhealth.vic.gov.au, redakce, LAMAX/spolupráce